آزادی موصل، حامیان و کارشکنان خارجی

  • انتشار: ۲۳ سرطان ۱۳۹۶
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 27531
حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق با حضور در موصل آزادی این شهر از اشغال داعش را اعلام کرد. عملیات پاکسازی موصل از حدود ۹ ماه قبل آغاز شد و نیروهای نظامی عراق بالاخره توانستند این شهر را به صورت کامل از حضور تروریست‌های داعشی پاک کنند.

آزادی کامل موصل و اخراج داعش از عراق واکنش های بسیاری را دربر داشت و مقامات بسیاری از کشورها این پیروزی را به ملت و دولت عراق تبریک گفتند. مقامات ایرانی از جمله دکتر ظریف و سرلشکر سلیمانی نیز این پیروزی را تبریک گفتند. دکتر ظریف به مناسبت آزادی موصل نوشت: آزادسازی موصل را به دولت و مردم شجاع عراق تبریک می گویم. وقتی عراقی ها دست در دست هم می دهند، هیچ محدودیتی برای آنچه می توانند بدست آورند وجود ندارد.

سرلشکر سلیمانی نیز با اشاره به حضور و همراهی ایران با عراق برای مبارزه با تروریسم گفت: جمهوری اسلامی ایران مثل سایر کشورها نبود که از عراق پول بگیرد و مثل آمریکا سلاح را در وقت اضطرار به آنها ندهد. پدیده داعش و تکفیر در تاریخ جهان پدیده‌ای کم نظیر از نظر جنایت بوده است.

در این باره معاون رئیس جمهور عراق در پیامی به مناسبت آزادی موصل، آیت الله سیستانی را سزاوار آن دانست که نخستین تبریک به وی گفته شود و به علاوه از کمک های ایران در نبرد علیه داعش به عنوان اولین کشوری که با تمام توان به کمک عراق آمد، تشکر کرد.

در این میان جمهوری اسلامی ایران بازیگری مهم در صحنه مبارزه با داعش بود که بیش از همه خطر تروریسم را درک کرد و به صورت های مختلف در کنار مردم عراق قرار گرفت. سرلشکر سلیمانی به این موضوع اشاره کرده و گفت: در تمام ملاقات‌های شخصیت‌های عراق و سیاست‌گذاری‌های جمهوری اسلامی، تاکید اساسی رهبر انقلاب حمایت تمام عیار از ملت و مرجعیت عراق بود. وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران سه شیفت برای عراقی‌ها سلاح تولید کرد و این دستاوردها با تاکید رهبر انقلاب بود.

همچنین حضور مستشاران ایرانی در بدو تهاجم داعش به عراق و سقوط شهرها موضوع دیگری بود که در اظهارات مسئولان عراقی به آن اشاره شد. سیدمحسن حکیم، مشاور سیاسی مجلس اعلای اسلامی عراق می گوید: ایرانی ها بودند که در آن وضعیت مدیریت صحنه و آرایش نظامی را ترتیب دادند که داعش ابتدا متوقف و سپس عقب زده شود و بعد پاکسازی شروع شود. اینکه چه جاهایی باید بسته شود و نیروها چگونه جلو بروند، دفاع چگونه باشد حمله چگونه باشد و طراحی های نظامی ریخته شد. به ویژه اینکه ایران تجربه حضور در سوریه را هم داشت. همچنین ایران کمک بسیاری در تسلیح عراق کرد.

در همین حال دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا ضمن تبریک آزاد سازی موصل در بیانیه ای مدعی شد: نیروهای امنیتی عراق امروز با حمایت آمریکا و ائتلاف جهانی شهر موصل را از کابوس طولانی آن زیر سلطه داعش آزاد کردند.

این در حالی است که مقامات عراقی بارها از حضور امریکایی ها در صحنه عراق گلایه کرده و حضور آنها را برای آزادی موصل نه تنها موثر نمی دانند بلکه آنها را باعث کند شدن این روند عنوان کردند. در این باره حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق ضمن اینکه از همه کشورهایی که در جنگ با داعش در کنار عراق ایستادند، تشکر کرد، گفت: آمریکا نقشی در آزادسازی موصل نداشت.

در همین باره مشاور سیاسی مجلس اعلای عراق می گوید: امریکایی ها با اینکه در آسمان عراق حضور داشتند و در عملیاتهای مختلف فرصتهای بسیاری برای هدف قرار دادن داعش را داشتند اما از اراده کافی برای این مبارزه برخوردار نبودند و تعلل آنها در صحنه های مختلف باعث کند شدن این روند شد.

عدم نبود اراده امریکا را می توان در شرط و شروط آنها برای مبارزه با داعش در عراق دید. در حالی که در بحران غافلگیرکننده داعش در عراق هر شرط و شروط و هر سستی می توانست به فاجعه های دیگری تمام شود، آمریکا کمک رسانی به دولت عراق برای مبارزه با داعش و آزادسازی موصل را منوط به تحقق شرط هایی کرده بود. نخست وزیر عراق نامه‌ای از سوی دولت آمریکا دریافت کرده بود که در آن بر لزوم انحلال گروه‌های داوطلب مردمی در دوره زمانی کمتر از دو هفته تاکید شده بود. در نامه آمریکا برای العبادی آمده بود که بهتر است داوطلبان مردمی منحل شوند تا درگیری ایجاد نشود.

از دیگر شرط های آمریکایی ها موافقت با ایجاد مناطق فدرال، استقرار دوبارۀ نیروهای آمریکایی در عراق و تشکیل قانون گارد ملی در استان های سنی­ نشین بود که می بایست جایگزین ارتش عراق در استان های موصل، الانبار و صلاح الدین و… شود.

به نظر می رسد آمریکایی ها تلاش داشتند از کارت کمک به مبارزه با داعش و آزادسازی موصل برای رسیدن به اهداف خود در عراق که تجزیه این کشور و یا حداقل تشکیل سیستم فدرالی و ایجاد یک حکومت سنی و محدود کردن شیعیان است استفاده کند.

امریکا این کارشکنی را در ابتدای پاکسازی داعش از فلوجه شروع کرد و عملیات در آن را با مخالفت خود به تاخیر انداخت.آنها می گفتند که عملیات باید ابتدا از موصل شروع شود ، این در حالی بود که فلوجه در مقایسه با موصل و غرب الانبار اهمیت و حساسیت بیشتری داشت، زیرا نقطه فرماندهی و تسلط بر مرکز استقرار نیروهای گروه تروریستی داعش در عراق به شمار می رفت.داعش از طریق فلوجه براحتی عملیاتهای تروریستی در بغداد ، کربلا و دیگر شهرهای نزدیک را سازماندهی می نمود.آمریکائیها نمی خواستند این وضع را بهم بزنندفلوجه دومین شهر بزرگ استان الانبار است و آزادسازی آن به نیروهای عراقی کمک کرد تا برای آغاز عملیات شهر موصل، مقر اصلی داعش در عراق خود را آماده‌تر کنند . در خلال عملیات آزاد سازی موصل نیز کارشکنیهای زیادی داشتند. در حال حاضر نیز در آزاد سازی تل عفر ایجاد مشکل می نمایند و تءکید دارند که فقط ارتش وارد عملیات شود . در تمامی این عملیاتها اصرارداشتند که نیروهای حشد الشعبی نباید وارد عملیات شوند . آمریکائیها بارها مواضع ارتش عراق و حشد الشعبی را هدف قرار دادند و هر بار آن را اشتباهی قلمداد می کردند.  بارها گزارش می گردید که بالگردهای ناشناس افرادی نیروهای داعش را جابجا می کنند و یا برای آنها از آسمان بسته های مهمات و غذا رها سازی می نمایند

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟