آرام‌ترین و ناامن‌ترین کشورهای جهان کدامند؟

  • انتشار: ۱۵ جوزا ۱۳۹۶
  • سرویس: دسته بندی نشده
  • شناسه مطلب: 25139
وضعیت عمومی جهان همچنان ناآرام است و بر اساس شاخص صلح جهانی 2017، سوریه همچنان ناآرام ترین کشور جهان است.

براساس گزارش سالانه چشم انداز صلح و امنیت جهانی که توسط  “مؤسسه اقتصاد و صلح” در سیدنی استرالیا تهیه شده است، وضعیت صلح جهانی در یک سال منتهی به می 2017 همچنان نامساعد ارزیابی می‌شود، هرچند علی رغم گسترش منازعات در قاره های مختلف، بر مبنای شاخص سالانه صلح، جهان سال میلادی گذشته آرامش بیشتری را تجربه کرد.
بنا بر این گزارش سالانه، بحران خاورمیانه، منازعات سیاسی در ایالات متحده آمریکا، هجوم مهاجران و تروریسم در اروپا جهان را به ورطه بی ثباتی کشانده است.

از میان 5 کشور ناآرام جهان که از این حیث رکورددار هستند، 3 کشور سوریه، عراق و یمن در خاورمیانه واقع شده اند و سوریه برای پنجمین سال، همچنان به عنوان ناآرام ترین کشور جهان معرفی شد. اقدامات عربستان سعودی بویژه در یمن به تشدید بحران در خاورمیانه دامن زده است.
این شاخص 23 عامل نظیر موارد جرایم خشونت آمیز، سطوح فعالیت های نظامی، واردات اسلحه، آمار مهاجران و مرگ بر اثر درگیری های داخلی را ارزیابی می کند.

سوریه به این دلیل همچنان عنوان نا آرام ترین کشور جهان را یدک می کشد که تخمین زده می شود در جنگ داخلی 6 ساله این کشور حدود 500 هزار نفر جان خود را از دست داده اند. قدرت های منطقه ای و جهانی نیز در این منازعه حضور دارند و بزرگترین بحران مهاجرت از زمان جنگ جهانی دوم نیز بر اثر جنگ داخلی سوریه به وجود آمده است.

شاخص صلح جهانی همچنین خاطر نشان می کند کشورهای زیادی در خاورمیانه و شمال آفریقا – نظیر مراکش و عراق — در سال 2016 آرامش بیشتری را تجربه کردند که ثبات سیاسی دلیل اصلی آن محسوب می شود.
در عین حال این گزارش سالانه در جزئیات خود فهرستی جامع از امن ترین و ناامن‌ترین کشورها را ارائه داده است.

براساس این فهرست آرام‌ترین و امن‌ترین کشورهای جهان از میان 163 کشور بررسی شده در یک سال منتهی به سال 2017به ترتیب شامل این کشورها می‌باشد:

1-ایسلند 2- نیوزلند 3- پرتغال 4- اتریش 5- دانمارک 6- جمهوری چک 7- اسلونی 8- کانادا 9- سوئیس 10 ایرلند

همچنین ناامن‌ترین و ناآرام‌ترین کشورهای جهان در این گزارش شامل این کشورها می‌باشد:

1-سوریه 2- افغانستان 3- عراق 4- سودان جنوبی 5- یمن 6- سومالی 7- لیبی 8- سودان 9- جمهوری آفریقای مرکزی 10-اوکراین  

آن چه در این گزارش قابل توجه است رتبه پائین برخی کشورهای اروپایی و غربی در این فهرست می‌باشد. براساس این گزارش ایالات متحده از نظر شاخص صلح و امنیت در رتبه 114 امین کشور جهان قرار دارد. همچنین در میان کشورهای اروپایی بریتانیا در رتبه 41 و فرانسه در رتبه 51 مین کشور امن جهان قرار دارند.

رتبه پائین برخی کشورهای غربی از جمله ایالات متحده و بریتانیا در شاخصه صلح و امنیت نشان می‌دهد برخلاف تصور رایج امنیت فردی و صلح اجتماعی در برخی کشورهای غربی حتی از برخی دیگر از کشورهای خاورمیانه کمتر است. در این گزارش وضعیت صلح و امنیت در قطر با رتبه 30 در شرایطی بهتر از بریتانیا در اروپاست. همچنین دیگر کشورهای خاورمیانه‌ای شامل کویت، امارات، تونس، عمان، مراکش و اردن با قرار گیری در میان 100 کشور نخست فهرست، در شرایطی بهتر از ایالات متحده از نظر امنیت و صلح قرار دارند.

در این گزارش بطور کلی چشم انداز صلح و امنیت در یک سال اخیر به نسبت چند سال گذشته پیش از آن مساعدتر و بهبود یافته‌تر عنوان شده، هر چند بر اساس آن نمی‌توان همچنان جهان را جایی امن دانست. جهانی که در یک سال حداقل 12.6 درصد از کل تولید ناخالص داخلی همه کشورها در آن به خرید و فروش و معاملات تسلیحاتی اختصاص یافته است و این نشان می‌دهد امنیت همچنان کالای نایاب جامعه جهانی است.

اخبار مرتبط

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟