آرامگاه ابوریحان بیرونی در غزنی ساخته می شود

  • انتشار: ۱۰ حمل ۱۳۹۷
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 38935

به گزارش خبرگزاری اطلس،عبدالله عبدالله “رئیس اجرایی” می گوید که بعد از آگاه شدن از وضعیت نامطلوب آرامگاه ابویحان بیرونی، هیاتی را به منظور بررسی وضعیت آرامگاه این دانشمند جهان اسلام، به غزنی اعزام می نماید تا هر چه زودتر برنامه ساخت آرامگاه وی روی دسته گرفته شود.

دفتر ریاست اجرایی با نشر خبرنامه ای گفته است؛رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی به مسئولان دولتی دستور داده است که هر چه زودتر هیأتی را به منظور بررسی و رسیدگی به وضعیت آرامگاه «ابوریحان بیرونی» دانشمند و فیلسوف بزرگ جهان اسلام به ولایت غزنی اعزام نمایند.

داکتر عبدالله روز «5 شنبه» پس از مطلع شدن از وضعیت نامطلبوب آرامگاه ابوریحان بیرونی در ولایت غزنی،در گفتگو با وزیر اطلاعات و فرهنگ غزنی موکداً دستور داد که هر چه سریع تر یک تیم فنی و باستان شناسی را به محل مورد نظر فرستاده و طرح ساخت و ساز آرامگاه را روی دست گیرند.

رییس اجرائیه کشور اگفت: ابوریحان بیرونی از بزرگترین متفکران و شخصیت‌های علمی جهان بوده است و باید آرامگاه وی با استفاده از معماری تاریخی و تمدنی کشور ما ساخته شود.

در این اواخر گزارش هایی از وضعیت نامساعد آرامگاه ابوریحان بیرونی در ولایت غزنی به نشر رسید.

ابوریحان بیرونی در خوارزم ،منطقه ای كه در مجاورت دریای آرال قرار دارد و امروزه همه آن را به نام «كاراكلپاكسكایا» می شناسند، به دنیا آمد.

در اواخر قرن 14 و اوایل قرن پنجم در عالم اسلام شورش عظیمی برپا شد و در منطقه ای كه ابوریحان در آن زندگی می كرد،جنگ های داخلی در حال وقوع بود، در این زمان خوارزم بخشی از فرمانروایی سامانیان و بخارا مركز آن به شمار می رفت.

و در این بین سلسله ی پادشاهی دیگری كه به سرعت ظهور كرد، به نام سلسله غزنویان كه پایتختشان را شهر غزنی در افغانستان انتخاب کردند.

حكومت غزنویان نقش مهمی را در زندگی بیرونی ایفا كرد.

این دانشمند پرآوازه جهان اسلام، در تاریخ 4 رجب 440 هجری قمری در شهر غزنی كنونی در افغانستان در گذشت.

به دلیل جنگ های پی در پی و عدم توجه دولت در افغانستان آرامگاه بسیاری از مشاهیر و دانشمندان در افغانستان در حال نابودی است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟