آدرس درست و آدرس غلط

  • انتشار: ۱۷ میزان ۱۴۰۱
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 133584

آیا مسأله ما در کاج و امثال آن قومی است؟ قوم هزاره هدف است؟ این قوم را چه جانبی هدف گرفته است؟ پشتون؟
قبلا گفته ام که به صورت آشکار و به رغم تفاسیر دلخواه دوستان که مسأله را قومی قلمداد می‌کنند، مسأله فعلی ما قومی نیست؛ یعنی جنبه اساسی آن قومی نیست، مذهبی است. مسأله ما نابردباری مذهبی است که #بددینی و #بدمذهبی را بر نمی‌تابد و نسبت به آن تا حد جهاد و عملیات #فدایی و #استشهادی انگیزه پاکسازی دارد. به صورت دقیق‌تر مسأله روشن فراروی ما- صرف نظر از ریشه‌ها و پشت صحنه‌ها و بازیگردان‌ها- سلفیت مذهبی وهابی است.
گمان من آن است که این موضوع به روشنی قابل درک است. اما چرا همچنان روی بعد قومی قضیه تأکید می‌شود؟ به نظر می‌رسد یک دلیل آن «مصلحت» این تغییر آدرس است. این تغییر را دوستان به مصلحت می‌دانند؛ چرا که از طرفی دایره قاتلان را در قومیت رقیب (عمدتا پشتون) محدود می‌کند و از طرفی دایره میراثخواران را در قومیت عمده شیعه یعنی ما هزاره‌ها محدود می‌کند و از طرفی هم مذهب‌ستیزان ما را بر سر گلیم این عزا می‌نشاند و #کیس آنان را نزد #جامعه‌جهانی موجه می‌سازد.
من اما معتقدم که این تغییر آدرس خطاست. آب را گل‌آلودتر می‌کند. فرصت شناخت تهدیدها را می‌گیرد. بین قربانیان جدایی می‌اندازد. یکی از نتایج مهم تغییر آدرس آن است سطح هوشیاری ما را می‌کاهد. وقتی ذهن ما متمرکز بر اوغان‌هاست به مثابه جامعه پرورنده دشمن کاج‌برانداز، از جوامع دیگری که حتی در این جهت مستعدتر هستند غافل می‌شویم.
وقتی دشمن ما داعش است، داعش بسیار بسیار فراتر از طالب اید‌ئولوژیک و #فراقومی است. به دلیل همین ظرفیت فرا قومی اقوام غیر اوغان ظرفیت بالایی برای جذب شدن در این ایدئولوژی جهنمی دارند. یک ازبک سنی، یک تاجیک، و یک هزاره سنی ظرفیت بیشتری برای جذب شاخه خراسان داعش را دارد. وقتی یک ازبک یا ترکمن و یا هزاره سنی تخدیر می‌شود و برای حور و قصور آماده جانفشانی، ما در برابر او بی‌پناه‌تریم چرا که در جوامع هزاره نشین نشانه‌های دیداری و شنیداری بیگانه بودن او را در دسترس نداریم.
در سطح جنگ شناختی هم تغییر آدرس موجب می‌شود ما با همتباران سنی خود، با همسنگران تاجیک و ازبک خود از این باب سخنی نگوییم و مطالبه‌ای نداشته باشیم. این‌جاست که از ظرفیت ورود دشمن «غفلت» می‌کنیم و از جایی می‌خوریم که گمان نداریم.
به نظر من تحریف حقیقت آدرس مضراتی بس بیشتر از منافع آن دارد. تا نظر #خردمندان قوم چه باشد.

محمد رضا صادقی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟