آداب غذا خوردن/ چگونه به کودکان مان آداب غذا خوردن بیاموزیم؟

  • انتشار: ۱۳ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 76320

غذا خوردن هم از اصول و قواعدی برخوردار است. شاید ساده به نظر برسد ولی همین کار ساده نیز آدابی دارد که اگر رعایت نشوند انسان را تبدیل به یک آدم بی فرهنگ می کند؛ همچنین باعث یکسری بیماری ها و ناراحتی های جسمی نیز خواهد شد. امروز در این مطلب برای شمار مواردی از آداب غذا خوردن را شرح می دهیم.

آداب غذا خوردن

گفتن بسم الله و الحمدلله

گفتن «بسم الله الرحمن الرحیم» در ابتدای غذا و الحمدلله در انتهای غذا یکی از موارد مهم آداب غذا هخوردم است. در دین اسلام نیز تاکید زیادی بر این مساله شده است.

چه خوب است که قبل از اینکه لقمه ای را در دهان خود وارد کنیم ذکر بسم الله الرحمن الرحیم را بر زبان بیاوریم و با نام خدا شروع کنیم. همچنین بعد از غذا خوردن نیز شکر نعمت به جا آوریم.

شستن دست ها قبل از بعد از غذا

شستن دست ها قبل و بعد از غذا یکی از آداب مهم غذا خوردن است. این مساله مهم پیش از این خیلی مرسوم بود اما در حال حاضر متاسفانه کمرنگ شده است. شستن دست ها قبل و بعد از غذا خوردن هم از لحاظ بهداشتی و سلامتی ضروری است و هم در روایات اهل بیت علیهم السلام تاکید فراوانی بر ان شده است.

پیامبر بزرگوار اسلام صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند: «دست های خود را قبل و بعد از غذا بشویید که تنگدستی را برطرف و عمر را دراز می کند»

درست جویدن غذا

خوب جویدن غذا یکی از آداب مهم غذا خوردن است که اگر رعایت نشود دستگاه گوارشی و هضم غذا دچار مشکل می شود و باعث ایجاد نفخ، سوزش معده، اسهال و گاز شکم می گردد.

غذایی که بر سر سفره برای میل کردن می آوریم باید به آهستگی جویده شود و با بزاق دهان آغشته گردد تا در دهان کاملا نرم شود به حدی که به صورت مایع در دهان درآید.

باید سعی کنیم خود را به این کار عادت یدن زیرا با خوب جویدن غذا لثه ها و دندان ها نیز محکم تر و غیر قابل نفوذ در برابر میکروب ها می شوند و همچنین دستگاه گوارشی نیز کار ساده تری خواهد داشت.

هنگامی که غذا به روش صحیح و آرام جویده شود از خوردن غذا لذت بیشتری می بریم. انرژی بیشتری هم هم برای فعالیت روزانه به دست می آوریم و از مهم مهم تر دچار اختلالات گوارشی نمی شویم.

صحبت نکردن به هنگام غذا خوردن

یکی از مواردی که خیلی ها رعایت نمی کنند صحبت نکردن سر سفره بین غذا خوردن است. اگر این اصل را رعایت نکنیم عوارض زیادی را به بار خواهد آورد و همچنین باعث می شود لقهمه های خود را خوب نجویم که همانطور کعه گفته شد اختلالات دستگاه گوارشی را به دنبال داردذ.

از طرفی صحیت کردن بین غذا باعث می شود غذا از گرمی و تازگی خود خارج شود و با غذای سرد مواجه شوید. شاید طرف مقابل تان میلی به صحبت نداشته باشد و گرسنه باشد ولی با سولاان و حرف های شما او هم مجبور است از غذا خوردن خود عقب بماند.

آداب غذا

نگاه نکردن به مهمان

نگاه نکردن به مهمان از اصول مهم آداب غذا خوردن است. اگر مهمانی داشتید به خوبی از او پذیرایی کنید ولی این نکته را به یاد داشته باشید که بر سفره غذا هیچ وقت به مهمان خود (لقمه های او، بشقاب او و …) نگاه نکنید و لقمه های او را نشمارید. چرا که مهمان با این کار معذب می شود و نمی تواند از غذا خوردن لذت ببرد.

شما باید به عنوان یک میزبان این نکته را همیشه به خاطر بسپارید که مهمان تان را در این شرایط قرار ندهید.

آداب غذا خوردن در رستوران

روی میز را شلوغ نکنید!

یکی از نکات مهم به هنگام غذا خوردن در رستوران این است که کیف، موبایل، سویچ ماشین و … را روی میز نگذارید. چون معمولا روی میز بسیار شلوغ است و اگر بخواهید لوازم شخصی خود را نیز روی آن بگذارید هم خودتان و هم دیگران اذیت خواهید شد.

بلند صحبت نکنید

یکی دیگر از آداب غدا خوردن در رستوران این است که با صدایی آرام و ملایم با بقیه صحبت کنید. اگر شخصی اشنا در ان طرف رستوران دیده اید بهتر است بلند شوید و پیش او بروید نه اینکه از آن طرف رستوران با صدایی بلند سلام و علیک و احوال پرسی کنید.

طرز نشستن روی صندلی

سعی کنید روی صندلی صاف بنشینید و قوز نکنید. اگر از روی میز چیزی می خواهید بردارید که از شما دور است خود را به ان طرف میز خم نکنید بلکه خیلی مودبانه از طرف مقابل تان درخواست کنید که آن را به شما بدهد.

درست برخورد کردن با پیشخدمت

اگر با پیشخدمت یا گارسون کار دارید با صدای بلند او را صدا نکنید؛ صبر کنید تا نگاهش به شما بیفتد و با نگاه یا انگشت تان به صورت اشاره بخواهید سمت شا بیاید. با او بسیار مودبانه و محترمانه صحبت کنید و با گفتن کلماتی مانند «لطفا» و «متشکرم» درخواست خود را مطرح کنید.

آموزش آداب غذا خوردن به کودکان

برای اینکه آداب غذا خوردن و روش صحیح آن را به کودکان خود بیاموزیم باید حوصله زیادی به خرج دهیم و صبور باشیم. بی حوصلگی نکنید و خیلی مهربانانه و با محبت به او آموزش دهید.

وقتی فرزند دلبندتان با دست غذا می خورد با او دعوا و برخورد فیزیکی نکنید. خیلی با محبت می توانید از او بخواهید که از قاشث و چمگال استفاده کند. بحث و سخنرانی برای او راه نیندازید که نتیجه عکس می گیرید.

بهتر است در ایی که به فرزندمان غذا می دهیم مکان مناسبی را در نظر بگیریم یا از صندلی غذای کودک استفاده کنیم و یا پارچه تمیزی پهن کنیم که همیشه روی ان غذا بخورد. اینگونه فرزندمان متوجه می شود که از آداب غذا خوردن این است که همیشه در جای مخصوص بنشیند و غذای خود را میل کند.

از کودکمان با واژه عزیزم و لطفا بخواهیم که وسط غذا خوردن با اسباب بازی های خود بازی نکند تا هم از لحاظ بهداشتی در امان باشد و هم از غذایی که می خورد بذت ببرد و سیر شود. با رفتار محبت آمیز و خوشرویی این عادت ناپسند را از کودکان دور کنیم.

کودکان را تشویق کنیم تا خودش غذایش را بخورد. هرچند که ممکن است اوایل ریخت و پاش هایی بکند ولی باید یاد بگیرد که خودش غذایش را بخورد و مهارت و اعتماد به نفس آن را پیدا کند.

به او یاد بدهیم که از قاشق و چنگال برای خودن غذا استفاده کند. ممکن است اوایل تن به این کار ندهد ولی کم کم و به مرور زمان خودش از این کار خسته می شود و مجبور به استفاده از قاشق و چنگال می شو.

از جمله مسائل مهم آداب غذا خوردن برای کودکان این است که به آنها شکر کردن یاد دهیم. خوب است این نمته را به آنها آموزش دهیم تا وقتی غذای خود را تمام می کنید از واژه «تشکر» استفاده کند.

سوالی که اینجا پیش می آید این است که آیا روش و قانون خاصی برای این آموزش ها وجود دارد؟

هر خانواده ای روش و قواعد خود را دارد و همه خانواده ها مثل هم نیستند. نمی توان قوانین خاصی را برای کودک تعیین کرد. ما نمی توانیم کودک خود را مجبور سازیم که حتما باید این قانون را رعایت کند بلکه باید با مهربانی و خوشرویی به او یاد دهیم که نکات مهم را رعایت کند.

همه والدین تنها چیزی که بین شان مشترک است این است که به کودک خود ادب بیاموزند؛ هر چقدر سن کودک مان بالاتر باشد آداب بیشتری به او می توان آموزش داد.