آخرین فریادهای ترامپ/ ایا پایان کار ترامپ نزدیک است؟

  • انتشار: ۲۵ قوس ۱۳۹۹
  • سرویس: بین المللدیدگاه
  • شناسه مطلب: 101569

روزنامه امریکایی نیویورک تایمز پیش از این و بنا بر سنت قدیمی خود شخصیت سال ۲۰۲۰ را برای روی جلد خود معرفی کرد. شخصیت یا به عبارت بهتر، شخصیت‌های سال این روزنامه رئیس‌جمهور منتخب امریکا، جو بایدن و معاونش کاملا هریس بودند و حالا روزنامه آلمانی اشپیگل در اقدام متقابل شخصیت بازنده سال را معرفی کرده که معلوم است این شخصیت نمی‌تواند کسی باشد جز دونالد ترامپ. به نظر می‌رسد این معرفی از سوی اشپیگل با حکم دیوان عالی امریکا تأیید شده باشد، زیرا این دیوان شکایت دادستان کل ایالت تگزاس کن پاکستون را علیه نتیجه انتخابات سوم نوامبر ریاست جمهوری در چهار ایالت میشیگان، جورجیا، پنسیلوانیا و ویسکانسین رد کرده است. این حکم می‌تواند پایان کار ترامپ در کاخ سفید باشد، اما به نظر می‌رسد او و تیمش هنوز حاضر به تسلیم شدن نیستند.

پاکستون سه‌شنبه گذشته شکایت خود را تقدیم دادگاه عالی امریکا کرد و در شکایت خود مدعی شد مقدمات محلی این چهار ایالت بدون اجازه مجالس قانونگذاری ایالتی، سیاست‌های رأی‌گیری را به بهانه همه‌گیری ویروس کرونا تغییر دادند و به نحو گسترده‌ای از رأی‌گیری پستی استفاده کرده‌اند که هم باعث تغییر در نتیجه انتخابات این چهار ایالت شده و هم نتیجه نهایی آرای کالج الکترال را تغییر داده است. به این ترتیب، پاکستون مدعی نقض قوانین انتخاباتی از سوی مقامات محلی این چهار ایالت شده و از دادگاه عالی خواستار ابطال نتایج انتخاباتی این چهار ایالت شده بود. دادگاه عالی در همان روز سه‌شنبه از آن چهار ایالت خواستار ارائه دفاعیات خودشان شد. اگر پاکستون به هدفش می‌رسید، ۶۲ رأی الکترال از دست بایدن خارج می‌شد و مجموع فعلی ۳۰۶ رأی او به ۲۴۴ رأی می‌رسید که کمتر از حد نصاب ۲۷۰ رأی برای ورود به کاخ سفید است. شاید این نتیجه به معنی پیروزی ترامپ نمی‌بود، اما قطعاً به معنای پیروزی بایدن هم نبود و دست‌کم باعث می‌شد تا مجالی به ترامپ برای پیگیری شکایت‌هایش داده شود و بایدن هم نتواند مراسم تحلیف ریاست جمهوری خود را برگزار کند و وارد کاخ سفید بشود.

با این حال، دادگاه عالی به سرعت و تنها دو روز بعد از اتمام ضرب‌الاجل به آن چهار ایالت حکم خود را صادر و به صورت کوتاه اعلام کرد که ایالت تگزاس مبنای قانونی برای طرح این شکایت ندارد. در واقع، دیوان عالی با این حکم روشن ساخته که ایالت تگزاس حق شکایت از نحوه برگزاری انتخابات در ایالات دیگر را ندارد و با این کار پیامی به تیم حقوقی ترامپ داده که موضوع شکایت از این چهار ایالت از نظر دادگاه عالی مختومه است. این به معنای پایان کار ترامپ در دادگاه عالی است و اینکه او نه تنها نمی‌تواند امیدی به برتری ۶ بر ۳ قضات جمهوریخواه بر دموکرات در این دادگاه داشته باشد بلکه سه قاضی که خودش منصوب کرده هم به نفع او رأی نمی‌دهند. این سه قاضی به نام‌های نیل گرساچ، برت کاوانا و ایمی کنی برت هستند که هر سه از سوی ترامپ و با توجه به مخالفت‌های شدید دموکرات‌ها به عنوان قاضی در دادگاه عالی به مجلس سنا پیشنهاد شدند، مخصوصاً ایمی برت که چند ماه قبل از برگزاری انتخابات به مجلس معرفی و عضویت او در دادگاه عالی فدرال از سوی اکثریت جمهوریخواه مجلس سنا تصویب شد. هیچ کدام از دموکرات‌ها حاضر نشدند به برت رأی بدهند و او اولین قاضی دادگاه عالی است که هیچ رأیی از سوی حزب اقلیت سنا به دست نیاورده است. این موضوع گویای نگرانی دموکرات‌ها از کشیده شدن پرونده انتخابات ریاست جمهوری به دادگاه عالی فدرال و حمایت این سه قاضی از ترامپ و تغییر نتیجه انتخابات به نفع او بود. با این حال، رأی دادگاه عالی نشان داد که این ترفند ترامپ هم نتیجه‌ای نداده است، هر چند شکایت پاکستون حتی برخوردار از حمایت ۱۷ ایالت و بیش از ۱۰۰ نماینده جمهوریخواه کنگره بود. رأی قضات دادگاه عالی فدرال نه تنها شکایت پاکستون و شکایت احتمالی دیگر ایالات را منتفی بلکه راه برگزاری مراسم تحلیف بایدن در ۲۰ ژانویه را هموارتر کرده است، با این حال به نظر می‌رسد تیم حقوقی ترامپ حاضر به تسلیم شدن نیست و رودی جولیانی، وکیل شخصی ترامپ مدعی ادامه اقدامات حقوقی این تیم برای تغییر نتیجه انتخابات شده است. همچنان که قبل از این هم پیش‌بینی می‌شد، به نظر می‌رسد ترامپ قصد دارد تا لحظه آخر به مخالفت خود با پیروزی بایدن ادامه بدهد، هر چند حکم دیوان عالی فدرال عملاً تمام راه‌های حقوقی او را مسدود کرده است.

دکتر عبداللطیف نظری

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟