آخرین آمار کرونا در افغانستان

  • انتشار: ۲۷ اسد ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 84634

ویروس کشنده کوید-۱۹ یا همان کرونا که برای اولین بار از شهر ووهان مرکز استان هویای چین برخاست و در ادامه به کشورهای مختلف دنیا از جمله افغانستان سرایت کرد همچنان به عنوان یک قاتل خاموش در کمین جان انسان هاست. در روزهای اول شیوع این ویروس برخی پیش بینی ها هرگز این میزان از گسترش را در افغانستان پیش بینی نمی کرد اما دیری نگذشت که کرونا در افغانستان نیز گسترش یافت و اکنون به یک معضل بزرگ در کنار جنگ و ناامنی در کشور روزانه جان انسان های بی شماری را می گیرد.

آخرین آمار کرونا در افغانستان

اگرچه تطبیق برخی برنامه ها از جمله حفظ فاصله اجتماعی و قرنطین در شهرهای کلان مانند کابل، هرات، مزار شریف و برخی شهرهای دیگر از سوی دولت توانست تا حدودی جلو ابتلا به کرونا و مرگ و میر ناشی از آن را بگیرد اما آمار منتشر شده از سوی وزارت صحت عامه افغانستان نشان می دهد که این ویروس هم اکنون نیز به عنوان یک خطر بزرگ کماکان همچون یک قاتل خاموش در کمین جان شهروندان افغانستانی است و قرار نیست به این زودی از شر آن خلاص شویم.

چین که خود خاستگاه این ویروس به شمار می رود با انجام برخی اقدامات پیشگیرانه از جمله پوشیدن ماسک و دستکش، ضدعفونی مراکز مزدحم و وسایل حمل و نقل عمومی توانست جلو گسترش ویروس کوید-۱۹ را بگیرد و به نظر می رسد روی دست گرفتن برنامه های مشابه با آنچه دولت چین برای مهار کرونا انجام داد می تواند در افغانستان هم موثر باشد به شرطی که شهروندان افغانستانی هم همانند چینی ها خود را مقید و ملزم به رعایت نکات بهداشتی و دستورات حکومتی بدانند: از رفت و آمد های بی جا در سطح شهر های کلان، تماس با بیماران مبتلا به آنفولانزا و پخت و پز غیرصحیح محصولات حیوانی مانند گوشت خودداری کنند.

تعداد مبتلایان به کرونا در افغانستان و جهان در حال افزایش است

کرونا به عنوان یک ویروس کشنده بسیاری از کشورهای متمول و مرفه دنیا که روزگاری خدمات بهداشتی در آنها زبان زد خاص و عام بود را به زانو درآورده است. با این وصف داستان کرونا برای افغانستان و مردم مظلومش به مراتب تلخ تر است. براساس آمار سازمان جهانی بهداشت در بیست و چهار ساعت گذشته نزدیک به ۳۰۰ هزار انسان تازه به کرونا مبتلا شده اند که تاکنون رقم بی سابقه ای بوده است. براساس این اعلام تاکنون در حدود ۸۰۰ هزار تن نیز در سراسر دنیا به دلیل ابتلا به کرونا جان داده اند.

۲۱ میلیون ابتلا از شروع کرونا تاکنون در سطح جهان

براساس آمار منتشر شده از سوی سازمان جهانی بهداشت از شروع ویروس کرونا تاکنون بیش از ۲۱ میلیون در سراسر دنیا به این ویروس مبتلا شده اند و البته این در حالی ست که رقم مبتلایان به مراتب بیشتر است چون در بسیاری از کشورها از جمله افغانستان امکان آزمایش از تمام مردم وجود ندارد. آمار سازمان جهانی بهداشت نشان می دهد که از لحظه شروع کرونا تاکنون در سراسر دنیا نزدیک به ۷۵۵ هزار و ۷۸۶ فرد مبتلا به کرونا جان باخته اند. کشورهای پرجمعیت دنیا از جمله امریکا، برزیل و هند با بیش از ۱۰۰ هزار فرد مبتلا در یک هفته در مقایسه با سایر کشورها بیشتر از کرونا متاثر شده اند.

تازه ترین آمار ابتلا به کرونا در افغانستان

همان طور که دیدید ویروس کشنده کرونا از لحظه شیوع تاکنون در کشورهای مختلف با افت و خیزهای متفاوتی همراه بوده است: حتی در کشور چین که خاستگاه این ویروس به شمار می رود نیز علی رغم غلبه بر کرونا هراز چند گاهی شاهد ابتلای افراد تازه به کرونا هستیم و نمی توان گفت چین به طور کلی این ویروس را ریشه کن کرده است. در افغانستان نیز برخلاف برخی آمار تازه که دو هفته پیش از سوی وزارت صحت عامه اعلام شد و می گفت کرونا در افغانستان سیر نزولی پیدا کرده پس از اعیاد قربان و غدیر دوباره شاهد ابتلای شهروندان تازه به کرونا بوده ایم.

آخرین آمار کرونا در افغانستان

۷۷ مورد تازه در یک شبانه روز گذشته

وزارت صحت عامه امروز دوشنبه ۲۷ اسد اعلام کرد در یک شبانه روز گذشته ۷۷ مورد تازه از ابتلا به کرونا در افغانستان ثبت شده است. با احتساب این ۷۷ مورد تازه باید گفت تعداد کل مبتلایان به کرونا در افغانستان از شروع تاکنون به ۳۷ هزار و ۶۷۶ تن رسیده است. وزارت صحت عامه که از شروع کرونا در افغانستان تاکنون به طور روزانه آمار مبتلایان به این ویروس را اعلام می کند می گوید در بیست و چهار ساعت گذشته دو فرد مبتلا به ویروس کرونا در افغانستان جان باخته اند.

تعداد جان باختگان ویروس کرونا در افغانستان

وزارت صحت عامه امروز دوشنبه ۲۷ اسد و در چارچوب اعلام روزانه مبتلایان به کرونا در افغانستان گفت در بیست و چهار ساعت گذشته دو فرد مبتلا به کرونا در کشور جان باخته است. با احتساب این دو مورد، تعداد کل جان باختگان کرونا در کشور به یک هزار و ۳۷۷ نفر رسیده است.

تعداد کل بهبودیافتگان از کرونا درافغانستان

به گفته مسئولین وزارت صحت عامه در امروز دوشنبه ۲۷ اسد در یک شبانه روز گذشته از میان تمام مبتلایان به کرونا که در افغانستان به ثبت رسیده ۸۹ نفر بهبود یافته است. با این تعداد بهبود یافته در بیست و چهار ساعت گذشته تعداد کل بهبود یافتگان در سراسر کشور به ۲۷ هزار و ۳۱۲ نفر رسیده است.

کرونا در افغانستان از ابتدا تاکنون در چند خط

در ارتباط با وضعیت کرونا در افغانستان از ابتدا تاکنون(امروز دوشنبه ۲۷ اسد) می توان به صور خلاصه موارد زیر را ذکر کرد:

تعداد کل مبتلایان: ۳۷۶۷۶ نفر

تعداد کل جان باختگان: ۱۳۷۷ نفر

تعداد کل بهبود یافتگان: ۲۷۳۱۲ نفر

همین طور گفتنی ست از میان یک هزار و ۴۵۸ مورد مشکوک به کرونا که در آزمایشگاه های افغانستان مورد آزمایش قرار گرفتند نتیجه تست ۷۷ نفر مثبت بوده است.

آخرین آمار کرونا در افغانستان

مبتلا شدن دکترها و پرستاران به ویروس کوید-۱۹ در افغانستان

نکته تأسف بار دیگری که در مورد ویروس کرونا در افغانستان باید گفت مبتلا شدن و فوت دکترها، پرستاران و کارمندان مراکز درمانی بیماران کوید-۱۹ می باشد.فوت دکترها و پرستاران به دلیل کمبود امکانات صحی سبب کندی یا توقف رسیدگی به بیماران کوید-۱۹ در افغانستان شده است.

کابل در صدر ولایات آلوده به کرونا

اگرچه در روزهای اول ورود ویروس کرونا به افغانستان بیشترین مبتلایان و فوت شدگان در ولایت هرات در همسایگی ایران به چشم می خورد اما با هجوم مهاجرین بازگشت کننده از ایران و پاکستان به کشور و وارد شدن آنها به کابل و دیگر ولایات، اکنون کابل همچنان در صدر ولایات آلوده به ویروس کرونا در افغانستان قرار گرفته است.

طالبان، کشنده تر از کرونا

براساس شواهد موجود، کنترل ویروس کرونا در کشورهایی که امنیت کامل دارند خود یک معضل بزرگ است چه برسد به اینکه در کشوری جنگ و خونریزی هم باشد. افغانستان که سالهاست درگیر جنگ با تروریزم و طالبان می باشد داستان کرونا خیلی تلخ است و جنگجویان طالبان علی رغم امضای توافق نامه صلح با امریکا که کاهش خشونت یکی از موارد مهم آن بود درست در روزهای شیوع ویروس کرونا حملات تهاجمی و انتحاری خود را افزایش داده اند و خود به یک کرونای وحشتناک جنگی بدل شده اند. طالبان برخلاف وعده هایی که داده اند هنوز در مناطقی که تحت کنترل خود دارند مانع رسیدن بسته های صحی و رسیدگی به بیماران مبتلا به کرونا می شوند.

به این ترتیب باید گفت در صورتیکه طالبان حداقل برای مدتی دست از جنگ نکشند  و ویروس کوید-۱۹ نیز با این دامنه به گسترش ادامه دهد دیری نخواهد گذشت که شهروندان مظلوم افغانستان که عمری در آرزوی صلح زندگی کرده اند قربانی دو کرونای طالب و کوید-۱۹ شوند!