آثار و تبعات تأخیر اعلام نتیجه انتخابات

  • انتشار: ۲۹ عقرب ۱۳۹۸
  • سرویس: دیدگاه
  • شناسه مطلب: 71173
کاندیدان انتخابات

حدود پنجاه روز است که از انتخابات ریاست جمهوری می گذرد ولی هنوز کمیسون عریض و طویل انتخابات به جمع بندی نهایی نرسیده است.

فارغ از نتیجه ی انتخابات، تأخیر اعلام آن، هزینه های بسیار هنگفت سیاسی، اقتصادی، روانی و… را بر مردم تحمیل نموده است که به راحتی قابل جبران نیست؛ کشمکش ها و احیاناً هتک حرمت های طرفداران دو تیم نسبت به یکدیگر که شایسته ی هیچ کدام نبود، تفرقه واختلاف بین شمال وجنوب، جهادی وغیرجهادی و…، ایجاد شکاف بین اقوام و احزاب، بهره برداری کشورهای خارجی از وضعیت جاری و دخالت در تعیین سرنوشت زعیم کشور! از مشکلاتی است که وضعیت شکننده ی را برای کشور رقم زده است.

علاوه بر آن مدت زمانی که مردم برای پیگیری انتخابات وحواشی آن صرف نموده است قابل محاسبه نیست! در پنجاه روز گذشته، بیشتر اخبار و تحلیل های تلویزیون، رادیو وروزنامه ها به مسایل انتخابات ومسائل مرتبط به آن اختصاص داشت که انگار فصل بهار این رسانه ها بود. شبکه های مخابراتی نیز با توجه به بالابودن قیمت انترنت، جیب هایشان را از خیر سر این انتخابات پر نموده و فصل پر محصولی را پشت سرگذراند؛ زیرا مراجعه مکرر مردم به فضای مجازی بازار گرمی را برای شبکه های مذکور فراهم نموده بود.

از سوی دیگر شبکه های اجتماعی بخصوص فیس بوک، بیشتر عمر مفید جوانان، دانشجویان و عامه مردم را به صورت بسیار بی رحمانه بلعید! تأسف آور تر این که مراجعه کنندگان در عوض صرف این سرمایه های مادی ومعنوی، جز اتلاف وقت، ناراحتی روانی، به هم خوردن اعصاب و… چیزی دیگری را بدست نیاوردند.

البته تأخیر اعلام نتیجه، در کنار مضرات ذکر شده، فوایدی را نیز در برداشت! در مدت مذکور بسیاری از تحلیل گران در حوزه های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و…اظهار نظر نمودند که ذهن منجمد شده ی برخی از دولتمردان آینده را آب نموده و نقشه راهی برای آنان در حوزه های مذکور ترسیم نمود که دستاوردی کمی نیست! علاوه بر آن سطح تحلیل مردم نیز در مسایل گوناگون بالارفت وازهمه مهمتر این که به تعبیر امیربیان، حضرت علی(ع)،«فی تقلب الاحوال عُرف جواهر الرجال»؛ در فراز و نشیب های روزگار، گوهر مردان شناخته می شود؛ جوهره شخصیتی برخی از سیاسیون نیز بیشتر ظاهر شد.

به هرحال گرچه بر اساس ضرب المثل فارسی«سالی که نکواست از بهارش پیدا است»، افق سیاسی، اجتماعی، اقتصادی وفرهنگی کشور یک کمی تیره است که نمونه های آن در حوادث چند روز گذشته(انفجار، ناامنی، به خطر افتادن جان، آبرو وحیثیت تعدادی از هموطنان درلوگر و…) خودرا نشان داد، ولی باز هم نباید ناامید شد. در این غمسرا، هستند کسانی که با جان ودل مایه می گذارند واز حیثیت، شرف، عزت این وطن جانانه دفاع می کنند. به قول دوستی که می گفت: مردم بدی هارا می بینند، خوبی ها در این عالم ودرکشور زیاد هست که آن را کسی نمی بینند.
امید که چنین بادا!

نویسنده: محمد رضایی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟