«آتش بس» یا «کاهش خشونت»؟ اختلاف نظر غنی و عبدالله درباره نحوه مصالحه آمریکا با طالبان

  • انتشار: ۲۴ جدی ۱۳۹۸
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 74141

اخیرا آمریکا در مذاکرات خود با طالبان بر «کاهش خشونت» ها و جایگزینی این طرح با «آتش بس» گفتگو می کند.

این اقدام آمریکا با مخالفت دولت روبرو شد. صدیقی صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری دو روز پیش در صفحه توئیتر خود نوشت: «طرح حکومت افغانستان برای آغاز گفتگوهای صلح، تامین آتش‌بس است و «کاهش خشونت» معنای دقیق نظامی، حقوقی و جنبه عملی ندارد.»

با این حال، ریاست اجرائی از اجرائی شدن طرح «کاهش خشونت» استقبال کرده است. امید میثم، سخنگوی عبدالله عبدالله، رئیس اجرائی دولت افغانستان به رادیو آزادی گفت: «ما قطعا مخالف آتش‌بس نیستیم، اگر آتش‌بس برقرار شود یا گام بالاتر از آن برداشته شود، جنگ متوقف شود و طالبان به این نتیجه برسند که از راه گفتگو می‌توانند به خواسته‌های‌شان برسند و بالاخره جنگ راه حل نیست، طبیعتا ما از آن استقبال می‌کنیم. اما مساله کاهش خشونت و کم شدن جنگ اگر جزئیات و معیارها و مصداق‌هایش مشخص شود، به باور ما می‌تواند یک گام برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی باشد.»

موضوع کاهش خشونت از سوی طالبان به جای آتش بس هنگامی بالا گرفت که دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر اعلام کرد که توافقنامه صلح میان این گروه و آمریکا نهایی شده است. برخی رسانه ها اعلام کرده اند که آمریکا که پیش از این آتش بس را یکی از موارد مهم توافقنامه اعلام می کرد اکنون روی کاهش خشونت با طالبان به توافق رسیده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟