۹۵۰ هزار شهروند افغانستان در سه ماه اول سال جاری آواره شده اند

  • انتشار: ۱۳ اسد ۱۴۰۰
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 118035

کمیسیون مستقل حقوق بشر اعلام کرد که در سه ماه اول سال جاری، حدود ۹۵۰ هزار تن به دلیل جنگ و ناامنی مجبور به ترک خانه‌های خود شده اند.

بنفشه یعقوبی، کمیشنر کمیسیون حقوق بشر امروز (چهارشنبه ۱۳ اسد) در یک نشست خبری گفت که در سه ماه اول سال جاری، ۱۵۸ هزار و ۳۹۲ خانواده در ۱۶ ولایت کشور به دلیل جنگ و ناامنی بی‌جا شده‌اند که اگر اوسط اعضای هر خانواده ۶ نفر در نظر گرفته شود، شمار آوارگان به نزدیک ۹۵۰ هزار نفر می‌رسد.

به گفته وی در سال ۱۳۹۴ شمار آوارگان داخلی در افغانستان به یک میلیون و ۲۵۷ هزار و ۵۵۲ نفر می‌رسید که این رقم اکنون نسبت به سال ۱۳۹۴ خورشیدی ۷۴.۸ درصد افزایش یافته است.

طبق محاسبه وی، طی دو سال گذشته ۵ میلیون نفر به دلیل ناامنی و جنگ در کشور مجبور به ترک خانه‌های‌شان شده‌اند.

این عضو کمیسیون حقوق بشر گفت که در یک‌ماه گذشته، ننگرهار با تعداد ۲ هزار و ۲۹۰ خانواده، بیشترین بیجا شده و ولایت ارزگان با بیجا شدن ۱۰۰ خانواده کمترین آمار آوارگان را داشته‌اند.

بنفشه یعقوبی همچنین گفت که از میان دو هزار و ۹۰۳ پرسشنامه توزیع‌شده میان بیجا شد‌گان ۶۸.۱ درصد از پاسخ‌دهندگان به دلیل جنگ و خشونت و ۵.۲ درصد آن‌ها هم به دلیل فقر و مسکنت و ۲ درصد به علت حوادث طبیعی بیجا شده‌اند.

وی تصریح کرد که ۹.۵ درصد از کسانی که به پرسشنامه‌ها پاسخ داده‌اند، بیش از پنج سال آواره بوده‌اند و ۳۴.۳ درصد آن‌ها کلا خانه‌های خود را از دست داده‌اند.

بر اساس یافته‌های کمیسیون حقوق بشر، افزایش جنگ و ناامنی از سوی گروه‌های مخالف دولت به ویژه طالبان عمده‌ترین دلیل این آوارگی بوده‌است. طبق گزارش این نهاد،‌ دو هزار و ۴۷۵ تن از میان نزدیک به سه هزار نفری که پرسشنامه دریافت کرده‌اند از سوی طالبان آسیب دیده‌اند که این رقم به ۸۳.۳ درصد می‌رسد.

کمیسیون حقوق بشر می‌گوید که ۹.۴ درصد از آسیب‌ها به بیجا شدگان از سوی نیروهای امنیتی صورت گرفته است.

بر بنیاد یافته‌های کمیسیون حقوق بشر از میان بیجا شدگان ۷۷.۶ درصد آن‌ها امنیت ندارند.

این کمیسیون گفته‌است که حدود ۵۲.۲ درصد از کودکان و جوانان بیجا شده از آموزش و تحصیل محروم شده‌اند.

این کمیسیون در ادامه از نهادهای ملی و بین‌المللی خواستار کمک به آوارگان و دسترسی آن‌ها به حق مسکن، آموزش، صحت و مشارکت اجتماعی شده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟