۵ نشانه که به کرونای مزمن دچار شده اید

  • انتشار: ۱۸ عقرب ۱۳۹۹
  • سرویس: سلامت
  • شناسه مطلب: 97354

به گزارش خبرگزاری اطلس پرس ویروس کرونا در طول شیوع، شگفتی‌های وحشتناکی را به متخصصان بهداشت ارائه داده‌است. آنچه نوعی ویروس تنفسی به نظر می‌رسید، اکنون بیشتر شبیه ویروسی است که به رگ‌های خونی هم در بدن حمله می‌کند. بدتر اینکه بعد از ابتلا، ظاهرا مصونیت طولانی‌مدت هم ایجاد نمی‌شود!

متاسفانه متخصصان بهداشت حتی مطمئن نیستند که چه مدت طول می‌کشد تا کووید-۱۹ فروکش کند. برای برخی ممکن است به یک بیماری مزمن تبدیل شود. در این نوشتار پنج مورد از شایع‌ترین علائم کرونا ویروس مزمن را با هم می‌بینیم.

۱. خستگی

طبق نظرسنجی علائم لانگ هاولر، ۱۰۰٪ بیماران کووید شرکت‌کننده خستگی طولانی مدت را گزارش کردند. پزشکان ماه‌ها این موضوع را بررسی کرده‌اند و این پدیده‌ای است که به سندرم خستگی مزمن تشبیه شده‌است. تعداد زیادی از بهبودیافتگان کووید تا ماه‌ها پس از بهبودی همچنان احساس ضعف و خستگی دارند.

۲. درد قفسه سینه

درد مداوم قفسه سینه توسط بسیاری از مبتلایان گزارش شده‌است. یک علت آن کاستوکندریت است، التهاب غضروفی که دنده‌ها را به استخوان سینه متصل می‌کند. این درد می‌تواند با سرفه طولانی مدت تشدید شود. طبق مطالعه ماه جون توسط CDC ، ۴۳٪ از افراد در حال بهبودی از کووید-۱۹  اظهار داشتند که سرفه آنها ۱۴ تا ۲۱ روز پس از تشخیص برطرف نشده‌است.

۳. تنگی نفس

کووید-۱۹ باعث التهاب و آسیب ریه می‌شود و نفس کشیدن را دشوار می‌کند. این عارضه می‌تواند هفته‌ها یا ماه‌ها طول بکشد. طبق نظرسنجی علائم لانگ هاولر، ۱۰۲۰ نفر از ۱۵۶۷ بیمار کرونا این علامت را تجربه کرده‌اند.

۴. التهاب قلب به نظر می‌رسد کووید-۱۹ باعث التهاب در سراسر بدن، از جمله ریه‌ها، مغز و قلب می‌شود. یک اثر کووید روی قلب می‌تواند کاردیومیوپاتی باشد، وضعیتی که در آن عضله قلب سفت، ضخیم یا کشیده می‌شود. این اختلال بر توانایی قلب در پمپاژ خون تأثیر می‌گذارد و می‌تواند مشکلات خفیف (خستگی) تا شدید (نارسایی عضو) را ایجاد کند.

۵. مشکلات ذهنی

التهاب در مغز می‌تواند مسائل مختلف روحی و عصبی ایجاد کند. هارو ناکایاما، متخصص مغز و اعصاب در مرکز پزشکی اوهشی دانشگاه توهو توکیو به وال استریت ژورنال گفت: در بیماران مبتلا به کووید، توجه به مشکلات حافظه، افسردگی، اضطراب و اختلالات خواب نیز ضروری است. ” طبق مطالعه جدید منتشرشده در Lancet ، ۵۵٪ از افراد مبتلا به ویروس کرونا، سه ماه پس از ابتلا علائم عصبی طولانی مدت را گزارش کردند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟