۲۹ دانشمند آمریکایی از توافق هسته‌ای ایران حمایت کردند

  • انتشار: ۱۸ اسد ۱۳۹۴
  • سرویس: بین المللتیتر 2
  • شناسه مطلب: 7913

خبرگزاری اطلس ـ شماری از دانشمندان برجسته آمریکایی با ارسال نامه ای به رئیس جمهور این کشور حمایت خود را از توافق هسته ای ایران اعلام کردند.

نیویورک تایمز گزارش داد شماری از دانشمندان هسته ای آمریکا که در بین آنها نام ۵ برنده جایزه نوبل نیز به چشم می خورد با نگارش نامه ای برای «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا از توافق هسته ای ایران به عنوان راهنمایی برای توافق های آتی در زمینه منع گسترش سلاح های اتمی یاد کردند.

این دانشمندان که تعداد آنها به ۲۹ نفر می رسد در نامه خود از عباراتی مانند «نوآورانه» و «دقیق» برای توصیف توافق هسته ای ایران و کشورهای ۱+۵ استفاده کرده اند.

البته این افراد مدعی شده اند که در صورت عدم موفقیت در مذاکرات، ایران تنها چند هفته تا تولید سوخت مورد نیاز برای ساخت بمب اتمی فاصله داشته است.

گفته می شود که بسیاری از امضا کنندگان نامه اخیر در کارنامه خود سابقه ارائه مشاوره به دولت واشنگتن را در زمینه هایی چون کنترل سلاح های هسته ای داشته و اغلب جزء کسانی هستند که اطلاعات طبقه بندی شده مهمی درباره سلاح‌های اتمی در اختیار دارند و به خوبی این نوع از تسلیحات را می‌ شناسند.

از بین امضا کنندگان این نامه می توان به «ریچارد گراوین» اشاره کرد که از اولین طراحان بمب‌ هیدورژنی بوده است. همچنین «زیگفراید هاکر» یکی دیگر از امضاء کنند‌گان این نامه است که طی سال‌های ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۷ رئیس انبار تسلیحاتی آمریکا در «لوس آلاموس» ایالت نیومکزیکو بوده است.

از دیگر امضا کنندگان این نامه می توان به افرادی همچون «فریمن  دیسون»، «سیدنی درل»، «راش دی هالت» از اعضای سابق کنگره آمریکا که هم اکنون ریاست سازمان آمریکایی توسعه علوم را برعهده دارد و بزرگترین جامعه علمی جهان محسوب می شود اشاره کرد.

پنج برنده جایزه نوبلی که این نامه را امضا کردده اند نیز عبارتند از: «لئون کوپر» از دانشگاه براون، «شلدون گلاشو» از دانشگاه بوستون، «دیوید گروس» از دانشگاه کالیفرنیا، «بارتون ریشتر» از استنفورد، و «فرانک  ویلچک» از ام آی تی (موسسه تکنولوژی ماساچوست).

این دانشمندان همچنین بخشی از توافق را مورد تایید قرار دادند که به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به فاصله ۲۴ روز پس از ابلاغ به تهران، اجازه بازدید از تاسیسات مشکوک ایران را می دهد و از آن به عنوان امتیازی بی سابقه یاد کردند.

به گفته دانشمندان آمریکایی محدودیت های اعمال شده بر برنامه هسته ای ایران از چارچوب‌های پیشین منع تسلیحات دقیق‌تر است.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟