۱۹ حزب سیاسی هند مراسم گشایش پارلمان جدید توسط نارندرا مودی را تحریم می‌کنند

  • انتشار: ۴ جوزا ۱۴۰۲
  • سرویس: بین المللسیاست
  • شناسه مطلب: 139982

احزاب سیاسی مخالف دولت هند اعلام کردند که مراسم گشایش ساختمان جدید پارلمان را که توسط نارندرا مودی، نخست‌وزیر این کشور برگزار می‌شود، تحریم می‌کنند.

بربنیاد گزارش رویترز، ۱۹ حزب مخالف ملی و منطقه‌ای دولت هند روز چهارشنبه، ۲۴ می، در یک اعلامیه‌ای مشترک گفته‌اند که نخست‌وزیر این کشور را به حاشیه می‌برند.

آنان تاکید کرده‌اند که تصمیم مودی برای وقف این ساختمان در روز یک‌شنبه هفته‌ پیش‌رو بدون شرکت دروپادی مورمو، رییس‌جمهور هند نه‌تنها یک توهین بزرگ؛ بلکه، یک حمله مستقیم به دموکراسی است.

در اعلامیه آمده است: «وقتی روح دموکراسی از مجلس بیرون کشیده شد، ما هیچ ارزشی در ساختمان جدید نمی‌یابیم.»

این ساختمان یک پروژه ۲.۴ میلیارد دالری است که به هدف جابه‌جایی برخی از موسسات برجسته خارج از میراث ساختمان‌های استعماری بریتانیا به تاسیسات بزرگ‌تر و مدرن انجام می‌شود.

پارلمان جدید بخشی از ابتکار شاخص ملی‌گرای مودی برای تغییر شکل معماری پایتخت و اثبات هویتی مدرن است که نشان‌دهنده خروج از ساختمانی است که توسط بریتانیایی‌ها برای محکم‌تر کردن کنترول خود بر هند ساخته شده است.

منتقدان پارلمان جدید، ساخت آن‌را نه تنها تلاشی از سوی مودی برای تقویت ناسیونالیسم هندو و تجدیدنظرطلبی تاریخی؛ بلکه، فرصتی برای نادیده گرفتن تعهمد رسمی با کنار گذاشتن رییس جمهور می‌دانند.

با این حال یک افسر ارتباطات در دفتر مودی گفته که نخست‌وزیر هیچ‌گونه بی احترامی به رییس جمهور و مقام اجرایی او نشان نداده است.

این در حالی است که ریاست جمهوری در کشور هند نمادین است و رییس جمهور هند توسط اعضای پارلمان، مجمع قانون‌گذاری تمام در یک دوره تجدیدپذیر پنج ساله انتخاب می‌شود. صلاحیت ریاست اجرایی این کشور بر عهده نخست‌وزیر است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟