یک سال پس از حادثه دهمزنگ؛ مراسم فاتحه‌ی قربانیان در ارگ برگزار می‌شود

  • انتشار: ۳ اسد ۱۳۹۶
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 27075

دفتر ریاست‌جمهوری تصمیم گرفته است تا مراسم فاتحه قربانیان دوم اسد سال گذشته را یک سال پس از حادثه، در ارگ ریاست ‌جمهوری برگزار کند.
این تصمیم پس از نخستین دیدار مستقیم رهبران جنبش روشنایی با رییس‌‌جمهور گرفته شده است. این دیدار شام روز یک‌شنبه، اول اسد، در آستانه فرا رسیدن نخستین سال‌روز شهادت ۸۶ تن از هواداران جنبش روشنایی و زخمی‌شدن صدها عضو دیگر این جنبش در انفجاری در چوک دهمزنگ کابل صورت گرفته است. دیدار شام روز یک‌شنبه، به منظور حل و فصل اختلافات میان هواداران جنبش روشنایی و حکومت در باره مسیر انتقال لین برق وارداتی ۵۰۰ صد کیلوولت ترکمنستان به افغانستان، موسوم به توتاپ، صورت گرفت.
حکومت افغانستان نزدیک به یک سال پیش، مسیر انتقال لین برق وارداتی ترکمنستان را که بر اساس ماسترپلان تهیه‌شده توسط شرکت آلمانی «فیشنر» ولایت بامیان در نظر گرفته شده بود، تغییر داده و مسیر سالنگ را برای انتقال این لین در نظر گرفت. به دنبال این تصمیم حکومت، جنبش روشنایی شکل گرفته و تا کنون علیه این اقدام حکومت دست به اعتراضات گسترده در داخل و بیرون از کشور زده است.
به تاریخ دوم اسد سال گذشته، هزاران تن از هواداران جنبش روشنایی در اعتراض به پافشاری حکومت مبنی بر انتقال لین برق پنج‌صد کیلوولت از مسیر سالنگ، دست به تظاهرات گسترده زده و در نتیجه در چوک دهمزنگ هدف حمله‌های تروریستی خونین قرار گرفتند.
هواداران جنبش روشنایی امسال نیز تصمیم داشتند تا روز دوشنبه، دوم اسد، در کابل دست به تظاهرات گسترده بزنند، اما این تصمیم‌شان به دنبال درخواست رییس‌جمهور برای گفت‌وگوی مستقیم با رهبران این جنبش لغو شد.
شاه‌حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست‌ جمهوری، می‌گوید که به دنبال گفت‌وگوی مستقیم اشرف غنی با رهبران جنبش روشنایی، دولت تصمیم گرفته است تا مراسم فاتحه قربانیان حادثه دوم اسد سال گذشته را در ارگ ریاست ‌جمهوری برگزار کند. آقای مرتضوی که روز گذشته در یک کنفرانس خبری صحبت می‌کرد، گفت: «رییس‌جمهور از حرکت‌های مدنی استقبال می‌کند و قرار شد که فاتحه‌ی شهدای دوم اسد با حضور فامیل‌های شهدا در ارگ ریاست‌جمهوری برگزار شود.» قرار است این مراسم روز چهارشنبه، چهارم اسد برگزار شود.
سرپرست دفتر سخنگوی ریاست‌ جمهوری هم‌چنین از توافق رهبران جنبش روشنایی و رییس‌ جمهور برای ایجاد یک کمیته تخنیکی به منظور حل اختلافات مبنی بر چگونه‌گی انتقال لین برق وارداتی ترکمنستان به کشور و بررسی مطالبات این جنبش خبر داد. به گفته او، هرچند حکومت از زمان شکل‌گیری جنبش روشنایی آماده مذاکره و گفت‌وگو بوده، حالا نیز آماده است تا کمیته‌ای را به منظور بررسی مسایل تخنیکی مطالبات جنبش روشنایی تشکیل دهد. شاه‌حسین مرتضوی می‌گوید: «حالا هم ما از این اقدام شورای عالی مردمی جنبش روشنایی که تظاهرات‌شان را لغو کرده و آمده گفتگو کردند، استقبال می‌کنیم و انتظار داریم نهادهای دیگری که در شهر کابل و دیگر ولایات تظاهرات یا خیمه‌های تحصن برپا می‌کنند، آنان هم مطالبات مردم را از طریق گفت‌وگو به رییس‌جمهور، رییس اجرایی و رهبران حکومت وحدت ملی شریک کنند تا ما در پرتو یک گفت‌وگوی سازنده و مثبت به نتایج خوبی برسیم که نفع و سود آن متوجه مردم افغانستان است.»
همین گونه سرور دانش معاون دوم ریاست ‌جمهوری نیز، نسبت به تصمیم جنبش روشنایی مبنی بر لغو تظاهرات‌شان به تاریخ دوم اسد و حل اختلافات این جنبش با حکومت اظهار خرسندی کرده است. آقای دانش در مطلبی دیدار و گفت‌وگوی مستقیم رهبران جنبش روشنایی با رییس‌جمهور را «بسیار دوستانه» توصیف کرده می‌گوید که آغاز گفت‌وگوی مستقیم میان دولت و جنبش روشنایی یک حرکت مناسب و ارزنده است و به منظور خاتمه‌بخشیدن به چالش‌ها و اختلاف‌ها باید تداوم یابد.
سرور دانش نیز به تجلیل و تکریم قربانیان دوم اسد سال گذشته توسط حکومت و تشکیل یک کمیته تخنیکی با صلاحیت به منظور بررسی مسایل مربوط به برق بامیان و مشکلات مناطق مرکزی اشاره کرده و در عین حال، از تمامی هواداران و مخالفان جنبش روشنایی خواسته تا به تمامی بگومگوهای بی‌هوده و خودزنی‌های بی‌حاصل و «بلکه ویرانگر و فاجعه‌بار» برای همیشه خاتمه بدهند.
در همین حال، شورای عالی مردمی جنبش روشنایی نیز، نسبت به حل اختلافات‌‌اش با حکومت در باره انتقال برق ۵۰۰ کیلوولت ترکمنستان به افغانستان اظهار خوش‌بینی، اما در عین حال روی خواسته‌هایش مبنی بر انتقال لین برق پنج‌صد کیلوولت ترکمنستان از مسیر بامیان، تأکید کرده است.
شورای عالی مردمی جنبش روشنایی در گزارشی که توسط ریحانه آزاد از سران این جنبش منتشر شده، گفته است که اصرار بر انتقال لین برق ۵۰۰ کیلوولت ترکمنستان از مسیر بامیان-میدان‌وردگ در راستای تأمین عدالت و تحقق منافع ملی صورت می‌گیرد. بر اساس این گزارش، اشرف غنی نیز در دیدارش با رهبران جنبش روشنایی گفته که شرایط نسبت به سال گذشته تغییر کرده است. آقای غنی گفته است: «شرایط نسبت به سال گذشته تغییر کرده است و در حال حاضر دو بحث در این حوزه مطرح است، نخست قرادادهای عبور برق از آسیای میانه به جنوب آسیا از مسیر افغانستان و دوم دریافت‌های جدید ایشان از ظرفیت معادن زغال سنگ اشپشته‌ی بامیان است.»
به قول او، اشرف غنی افزوده که میان نتیجه‌ی بررسی‌های جدید و گذشته در باره ذخایر زغال سنگ اشپشته تفاوت زیادی وجود دارد. معدن زغال سنگ اشپشته در ولایت بامیان موقعیت دارد و طبق ارزیابی‌ها و ماستر پلان کمپنی آلمانی «فیشنر»، در صورت انتقال لین برق ۵۰۰ کیلوولت ترکمنستان از مسیر بامیان، از این معدن صدها میگاوات برق حرارتی تولید خواهد شد.
به قول این گزارش جنبش روشنایی، رییس‌جمهور غنی هم‌چنین گفته است که کمیسیونی را به منظور بررسی مسایل تخنیکی و اقتصادی مسیر انتقال برق مأمور می‌سازد تا پس از حل این موضوع، روی انکشاف مناطق مرکزی و ساحه دشت برچی در کابل نیز کار کند.
به نقل از گزارش شورای عالی مردمی جنبش روشنایی، احمد بهزاد از سران این جنبش نیز از تصمیم رییس‌جمهور برای حل و فصل اختلافات میان حکومت و جنبش استقبال کرده می‌گوید که بررسی‌های تخنیکی می‌‌تواند به اختلافات بر سر مسیر انتقال لین برق ۵۰۰ کیلوولت نقطه‌ی پایان بگذارد و با تأمین منافع ملی و تحقق عدالت، فصل تازه‌ای از همکاری‌ها میان مردم و حکومت گشوده شود.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟