یک جمله هدف‌مند

  • انتشار: ۱۰ میزان ۱۴۰۱
  • سرویس: دیدگاهگوناگون
  • شناسه مطلب: 133450

برای انعکاس درد‌های خود، یک جمله معنادار و هدف‌مند بگوییم. یک جمله معنادار و دارای هدف، قدرت و ارزش بسیار بیش‌تر از یک جزوه‌ی مهملات، ضجه‌ها و ناله‌های بی‌هدف و کور دارد.
ما در دنیای زندگی می‌کنیم که سرنوشت بشر باهم گره خورده است. ارزش‌های حقوق بشری، ارزش‌های جهان‌‌شمول است و تروریسم و بنیادگرایی، صلح جهانی را تهدید می‌کنند. ما در این دنیا باید بگویم که مشکل و درد ما چیست؟ ما باید بگوییم که با نسل‌کشی، حذف فیزیکی و برنامه‌ریزی شده رو برو هستیم. ما باید بگوییم که ما را بخاطر، فرهنگ، زبان، مذهب، ملیت، خون و منطقه ما قتل عام می‌کنند. ما باید بگوییم گروه حاکم در قبال حفاظت و مصونیت ما مسئولیت مستقیم دارند و باید پاسخگو باشند. ما باید بگوییم که ما هدف مستقیم تروریسم و افراط‌گرایی هستیم. ما باید بیان کنیم اگر تروریسم و بنیادگرایی امروز از ما در هرات، مزار و کابل قربانی می‌گیرند، فردا ممکن است در واشنگتن، لندن، پاریس و برلین قربانی بگیرند. ما باید بگوییم جامعه‌جهانی، قدرت‌های بزرگ و سازمان ملل در قبال مردم ما و تحت‌ فشار قرار دادن گروه حاکم مسئولیت اخلاقی، انسانی و حقوق بشری دارند. ما باید بگوییم چرا سازمان ملل به مسئولیت حقوق بشری خود و به مسئولیت خود در قبال استقرار صلح و ثبات و جلوگیری از نسل‌کشی عمل نمی‌کند.
در مقابل ما نباید به گونه‌ی احمقانه اصل ارزش‌های حقوق بشری را زیر سئوال ببریم. این عین نادانی است که بگوییم اگر سازمان‌ ملل و قدرت‌های بزرگ به مسئولیت‌های
حقوق‌بشری خود عمل نمی‌کنند، پس اشکال در اصل حقوق بشر است. در این دنیا، ما به کسب حمایت جامعه جهانی و پناه گرفتن در سایه ارزش‌های والای انسانی و حقوق‌ بشری نیاز داریم. به رغم کاستی‌های فروان در کارنامه مدافعان حقوق بشر،؛ اما جدای حقوق بشر و ارزش‌های انسانی، هیچ بستر قابل اتکای وجود ندارد.
بنابراین باید دردهای خود را هدف‌مندانه و هوش‌مندانه در معرض نگاه جهانیان بازتاب دهیم، از حرف‌های مهمل و مرثیه‌سرای بی‌معنا کاری ساخته نیست؛ اما نهایت نابخردی این‌جا است که به بهانه درد و دل‌سوزی، علیه جهانیان و ارزش‌های حقوق بشری نفرت پراکنی کنیم.

سید جواد سجادی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟