یوناما: خشونت علیه زنان و دختران به دلیل محدودیت طالبان افزایش یافته‌است

  • انتشار: ۴ قوس ۱۴۰۰
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 124409

نمایندگی سازمان ملل در کابل موسوم به یوناما گفته‌است خشونت علیه زنان و دختران در افغانستان به دلیل محدودیت آزادی‌‌های آن‌ها به ویژه حق کار و آزادی گشت‌و‌گذار، بیش‌تر شده‌است. به گفته این نهاد، افغانستان یکی از بالاترین ارقام خشونت علیه زنان را در سطح جهان دارد.

یوناما امروز (پنج‌شنبه، ۴ قوس) به مناسبت ۲۵ نوامبر مصادف با روز جهانی محو خشونت علیه زنان در اعلامیه‌ای خواستار همبستگی و تعهد برای پایان‌دادن به خشونت علیه زنان و دختران در میان بحران‌های بشری شده‌است.

این نهاد گفته‌است که سازمان ملل از همه می‌خواهد تا برای پایان‌دادن به خشونت علیه زنان اقدامات قاطع انجام دهند.

یوناما افزوده‌است که خشونت مبتنی بر جنسیت همچنین به عنوان یک تهدید جدی برای زنان و دختران و یک مانع بزرگ برای دستیابی به توسعه پایدار و صلح است.

به گفته این نهاد، خشونت علیه زنان که از آن به عنوان همه‌گیری نامرئی (shadow pandemic) یاد می‌شود، با شیوع همه‌گیری کووید-۱۹ و بحران انسانی بیش‌تر شده‌است.

یوناما افزوده‌است که در سطح جهانی، از هر سه زن، یک نفر خشونت فزیکی یا جنسی را تجربه کرده‌است که عمدتاً توسط یک شخص نزدیک به وی صورت گرفته‌است.

به گفته این نهاد، افغانستان یکی از بالاترین ارقام خشونت علیه زنان را در سطح جهان دارد، به طوری که از هر ۱۰ زن، ۹ زن در جریان زندگی خود حداقل یک نوع خشونت را از یک شخص نزدیک به خود تجربه کرده‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟