یان اگلند: مواضع طالبان در خصوص حقوق زنان دوگانه و متناقض است

  • انتشار: ۲۱ جدی ۱۴۰۱
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 135265

یان اگلند، رئیس موسسه هیات ناروی برای مهاجرین، می‌گوید که مقامات طالبان حرف‌های متناقضی در مورد تحصیل و کار زنان می‌زنند.

ظاهراً، آن‌ها به اگلند گفته‌اند با تحصیل و کار زنان موافق اند اما تقصیر ممنوعیت را به گردن ملا هبت‌الله، رهبر طالبان می‌اندازند.

به گزارش افغانستان اینترنشنال، اگلند به رادیوی سی‌بی‌سی کانادا گفت: «تناقض در اینجاست که آن‌ها به من می‌گویند که با حرفم موافق‌اند که باید زنان و دختران تحصیل بتوانند و ممانعتی در کار زنان در موسسات خیریه داخلی و بین‌المللی وجود نداشته باشد. اما، در عین حال فرمان‌های امیرالمومنین شان از قندهار می‌رسد که جانب عناصر افراطی را گرفته است.»

شماری از مقامات و تحلیلگران غربی تصور می‌کنند که در میان طالبان گروه‌های میانه‌رو و عملگرایی وجود دارند که با تصامیم ملا هبت‌الله مخالف‌اند. آن‌ها امیدوارند که فشار این دسته از طالبان تغییری در سیاست‌های تند و عقب‌مانده رهبری این گروه به وجود آورد.

رئیس موسسه هیات ناروی برای مهاجرین ابراز امیدواری کرد که رهبری طالبان با صدور احکام جدید در ممنوعیت کار و تحصیل زنان و دختران تغییر به وجود آورد.

او گفت: «کاملا خوشبین هستم. بارها شنیده‌ام که کار روی یک فرمان [جدید] جریان دارد. به من گفته‌اند که این فرمان راهی برای این مشکلات پیدا می‌کند. یعنی، همکاران زن ما به کار خود ادامه خواهند داد و حتا حق تحصیل در هر مقطعی که می‌خواهند، پیدا خواهند کرد.»

ولی، به گفته اگلند، شاید لغو یا تعدیل ممنوعیت به این زودی اتفاق نیفتد و «حتا یک سال زمان ببرد.»
مقامات طالبان در واکنش به انتقادات و فشارهای تند بین‌المللی گفته‌اند که آن‌ها زنان و دختران را برای همیشه از کار و تحصیل محروم نکرده‌اند و ممنوعیت‌های اخیر «موقتی» است.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفت: «رهبری طالبان برای وضع این ممنوعیت‌ها دلایل و راهکارهای خود را دارد اما برای فعلا زنان نمی‌توانند به کار خود ادامه دهند.»

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟