گفتگوی هیات بلندپایه دولت افغانستان با دادستان‌های دیوان لاهه

  • انتشار: ۱۹ ثور ۱۴۰۰
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 112498

وزارت امور خارجه می‌گوید که یک هیات بلندپایه دولتی در جریان سفر به هالند، با دادستان‌های دیوان کیفری بین‌المللی در لاهه روی همکاری‌های متقابل گفتگو کرده‌است.

این وزارت، امروز (یک‌شنبه، ۱۹ ثور) در اعلامیه‌ای گفته‌است که یک هیات عالی‌رتبه دولتی متشکل از حنیف اتمر؛ وزیر امور خارجه، فضل‌احمد معنوی؛ وزیر عدلیه، ذبیح‌الله کلیم؛ سرپرست دادستانی کل و شماری دیگر از مقامات دولتی، روز پنج‌شنبه، ۱۶ ثور به منظور گفتگو با دادستان‌های دیوان کیفری بین‌المللی لاهه و دیدار با مقامات عالی‌رتبه کشور هالند به این کشور رفته‌است.

اعلامیه افزوده‌است که هیات اعزامی برای دومین روز به گفتگوهای‌ خود با دادستان‌های دیوان بین‌المللی کیفری ادامه داده‌است.

وزارت خارجه گفته که این گفتگوها بر مباحث فنی در راستای همکاری متقابل میان دادگاه بین‌المللی لاهه و نھادھای عدلی و قضایی کشور متمرکز بوده‌است.

دوطرف روی همکاری‌های متقابل برای رسیدگی به جـنایات بین‌المللی، جـلوگیری از معافیت و وقـوع جرایم در آینده و کمک در راستای ختم جنگ و کشتار در افغانستان و تأمین آتش‌بس و صلح پایدار، گفتگو کرده‌اند.

قرار است نتایج این گفتگوها به‌زودی طی اعلامیه‌ای مشترک از جانب دوطرف، منتشر شود.

افغانستان از سال ۲۰۰۳ به این طرف عضویت دادگاه بین‌المللی لاهه را به دست آورده‌است. این دیوان در رسیدگی به جرایم بین‌المللی به‌شمول نسل‌کشی، جنایات ضد بشری، جنایت‌های جنگی و تجاوز، با استفاده از صلاحیت متمم خود، به دولت‌های عضو کمک می‌‌کند.

دیوان بین‌المللی لاهه همچنین پیش از این، تحقیقاتی را پیرامون جنایت‌های جنگی ناتو و امریکا در افغانستان آغاز کرده که با واکنش شدید دولت پیشین امریکا رو به رو شده‌است. در آن زمان، دولت ترامپ، دادستان‌ ارشد دیوان لاهه را مورد تهدید و تحریم قرار داد و از سفر به امریکا منع کرد. این ممنوعیت با روی کارآمدن دولت بایدن برداشته شد؛ اما امریکا اعلام کرده که همچنان با تحقیقات این مرجع قضایی بین‌المللی درباره جنایت‌های جنگی در فلسطین و افغانستان، مخالف است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟