گفتگوی دبیرکل سازمان ملل و وزیر خارجه روسیه در مورد افغانستان

  • انتشار: ۳۰ جدی ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 35812

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در دیدار با سرگئی لاروروف وزیر امور خارجه روسیه در  نیویورک با دبیرکل سازمان ملل متحد در مورد افغانستان بحث و گفتگو کردند.

سرگئی لاوروف، رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد بر رسیدن صلح و ثبات در افغانستان تاکید کردند.

همچنین در نشست شورای امنیت سازمان سازمان، اشتراک کنندگان گفتند که برای رسیدن به صلح، ثبات و پیشرفت در افغانستان، نیاز است که کشورهای آسیای میانه همکاری‌های شان را گسترش بدهند.

انتونیو گوترش اظهار داشت که وضعیت امنیتی افغانستان هنوزهم شکننده است و فعالیت‌های شماری از گروه‌ها در این کشور، به شمول شمال افغانستان، یک تهدید برای امنیت منطقه و فراتر از آن به شمار می‌آید و ناامنی به اقتصاد افغانستان ضربه می‌زند.

گوترش از تعهد کشورهای آسیای میانه برای همکاری‌های دوام‌دار با افغانستان و ساخت پروژه‌های انکشاف بزرگ مانند پروژه تاپی و پروژه‌های برق‌رسانی ستایش کرد.

گوترش گفت: «چندین پروژه بزرگ به شمول تاپی و انتقال برق از ازبکستان به افغانستان زیر کار اند و یا در برنامه می‌باشند. کشورهای شامل سازمان ملل آماده اند که از این پروژه‌ها پشتیبانی کنند تا بتوانیم سرمایه‌گذاری‌ها و پیشرفت‌های بیشتر در منطقه داشته باشیم.»

سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز در سخنرانی‌اش در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت که مسکو تلاش‌های را برای پشتیبانی از افغانستان جهت دست‌یابی به صلح و امنیت سرعت بخشیده است.

لاوروف گفت مسکو باور دارد که گفت‌گوها برای آوردن صلح و ثبات یک نیاز است و روسیه آماده است که در ایجاد چنین گفت‌وگوها همکاری کند.

وی با ابراز نگرانی از حضور گروه‌های هراس افگن، به ویژه داعش در بخش‌های شمال افغانستان گفت جلوی قاچاق مواد مخدر باید گرفته شود، چون جنگ افغانستان توسط پولی که از این راه بدست می‌آید تمویل می‌شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟