گفتگوی امریکا و ترکیه درباره صلح افغانستان؛ کمک‌های سه گانه ناتو به افغانستان پس از خروج

  • انتشار: ۱ جوزا ۱۴۰۰
  • سرویس: بین المللتیتر 1
  • شناسه مطلب: 113268

وزارت خارجه امریکا می‌گوید که آنتونی بلینکن؛ وزیر امور خارجه این کشور با مولود چاووش اوغلو؛ همتای ترکی‌اش در مورد صلح افغانستان گفتگو کرده‌است.

این وزارت گفته‌است که آنتونتی بلینکن و مولود چاووش اوغلو؛ وزیران خارجه امریکا و ترکیه در یک تماس تلفونی درباره اهمیت همکاری میان واشنگتن و انقره، از جمله منافع مشترک در سوریه و افغانستان بحث و گفتگو کردند.

در همین حال، خبرگزاری آناتولی گزارش داده‌است که مولود چاووش‌اوغلو؛ وزیر امور خارجه ترکیه با ینس استولتنبرگ؛ دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) نیز در مورد صلح افغانستان تلفونی گفتگو کرده‌است.

در این گفتگو در مورد نشست ناتو در ۱۴ جون و نقشه راه این سازمان برای ۱۰ سال آینده هم بحث شده‌است.

همچنین دبیر کل ناتو می‌گوید که متحدین این پیمان برای آموزش نیروهای خاص افغان در خارج و فعالیت میدان هوایی کابل، بودجه فراهم خواهند کرد.

استولتنبرگ این موضوع را پس از ملاقات با امانویل مکرون؛ رییس جمهور فرانسه در پاریس مطرح کرده و گفته‌است که کمک‌های آینده ناتو به افغانستان سه پایه عمده خواهد داشت.

او افزوده است: «نخست می‌خواهیم حمایت‌های ظرفیتی و مشورتی را به ارگان‌های امنیتی افغان فراهم کنیم و کمک‌های مالی را به نیروهای امنیتی افغان ادامه دهیم.»

استولتنبرگ فراهم‌آوری آموزش‌ و تعلیمات نظامی در خارج از افغانستان به ویژه به نیروهای عملیات‌های خاص را بخش دوم کمک‌های آینده ناتو به افغانستان عنوان کرده‌است. به گفته او، در بخش سوم، فراهم‌آوری بودجه برای خدمات نظارتی، به شمول حمایت از تداوم فعالیت میدان هوایی کابل، شامل است.

دبیر کل ناتو همچنین گفته‌است که این‌همه، متحدان ناتو و جامعهه جهانی را قادر خواهد ساخت تا به کمک‌های‌شان به مردم افغانستان ادامه داده و در تلاش‌های صلح این کشور سهیم باشند.

این در حالی است که روند خروج نیروهای خارجی از اول ماه می آغاز شده و قرار است این روند در ۱۱ سپتامبر سال جاری میلادی تکمیل شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟