گزارش هفتمین روز عملیات نظامی روسیه در شرق اوکراین + فیلم و تصاویر

  • انتشار: ۱۱ حوت ۱۴۰۰
  • سرویس: بین المللتیتر 2
  • شناسه مطلب: 128150
سرباز روس

تنش میان روسیه و اوکراین که از سال‌ها پیش آغاز شده بود، از هفته گذشته با مداخلات غرب افزایش داشته است. پنج‌شنبه هفته گذشته حملات روسیه به اوکراین آغاز شد و در این میان مداخله‌های غرب و به طور خاص آمریکا به بدتر کردن شرایط کمک کرده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه پس از آن‌که استقلال دو جمهوری دونتسک و لوهانسک را به رسمیت شناخت، در سخنانی درگیری روسیه و اوکراین را اجتناب‌ناپذیر خواند و دستور آغاز عملیات نظامی ویژه ارتش روسیه در اوکراین را صادر کرد.

در همین راستا نظامیان ارتش روسیه از بامداد پنجشنبه هفته گذشته (۵ اسفند) وارد عمل شدند. پوتین شنبه‌شب گذشته به ستاد مشترک نیرو‌های مسلح روسیه دستور داد نیرو‌های بازدارنده هسته‌ای این کشور را در حالت آماده باش قرار دهد.

استقبال مردم اوکراین برای خرید اسلحه در پی ادامه حملات نظامی روسیه – ۱۱/۱۲/۱۴۰۰ ۰۵:۳۰

به دنبال تشدید حملات موشکی روسیه به اوکراین و کشیدن شدن جنگ به خیابانها در مناطق مختلف این کشور، دولت کی یف قوانین خرید اسلحه را برای شهروندان خود تسهیل کرده است.

مردم اوکراین از این مجوز دولتی به شدت استقبال کرده و در روزهای اخیر هزاران نفر برای خرید اسلحه و آموزش استفاده از آن به مراکز فروش سلاح گرم مراجعه کرده اند.

شرکت هواپیمایی بوئینگ ارائه تمامی خدمات هوایی به روسیه را تعلیق کرد – ۱۱/۱۲/۱۴۰۰ ۰۵:۴۰

شرکت هواپیمایی بوئینگ اعلام کرد به دنبال تشدید حملات نظامی روسیه به اوکراین ارائه تمامی خدمات هوایی از جمله فروش قطعات، تعمیر، نگهداری و پشتیبانی فنی خطوط هوایی روسیه را تا اطلاع ثانوی به حال تعلیق در می آورد.

شرکت هواپیمایی بوئینگ روز گذشته نیز اعلام کرده بود فعالیت این کمپانی در پردیس آموزشی مسکو را متوقف خواهد کرد.

اعلام آمادگی نیروهای داوطلب ژاپنی برای حضور در جنگ اوکراین – ۱۱/۱۲/۱۴۰۰ ۰۷:۰۰

در پی درخواست ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین از کشورهای اروپایی برای اعزام نیروهای داوطلب برای حضور در میدان های جنگ، ده ها نیروی ژاپنی آمادگی خود را برای اعزام به اوکراین اعلام کردند.

به گفته منابع ژاپنی، حدود ۵۰ نفر از اعضای سابق نیروهای دفاعی ژاپن و به همراه برخی کهنه سربازان این کشور آماده اعزام به اوکراین برای کمک به نیروهای نظامی این کشور هستند.

گزارش سازمان ملل از شمار تلفات مناقشه روسیه و اوکراین – ۱۱/۱۲/۱۴۰۰ ۰۸:۲۰

سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرد که از زمان حمله روسیه به اوکراین در هفته گذشته، حداقل ۱۳۶ غیرنظامی از جمله ۱۳ کودک کشته و ۴۰۰ نفر زخمی شده اند.

لیز تروسل، سخنگوی دفتر حقوق بشر این سازمان نیز گفت: «تلفات واقعی احتمالاً بسیار بیشتر از این تعداد است.»

گمانه زنی سی ان ان از احتمال افتادن شهر خرسون به دست روس‌ها – ۱۱/۱۲/۱۴۰۰ ۰۸:۲۵

شبکه سی ان ان با انتشار تصویری اعلام کرد به احتمال زیاد شهر خرسون اوکراین به تصرف نیرو‌های روسیه در آمده است. اسکرین شات‌ها از یک وب کم و ویدیو مکان یابی شده اند و صحت آن‌ها توسط CNN تأیید شده است.

در همین حال، خبرگزاری فرانسه اعلام کرد نیرو‌های هوابرد روسیه در خارکیف فرود آمده اند.

نیرو های روسی

ونزوئلا اعلام کرد به شکل قدرتمندانه از روسیه حمایت می‌کند – ۱۱/۱۲/۱۴۰۰ ۰۸:۴۵

نیکولاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا در گفتگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، از حمایت قدرتمندانه از مسکو خبر داد.
وی ضمن محکوم کردن اقدامات پیمان ناتو در برهم زدن ثبات، بر موضع ثابت خود مبنی بر اینکه گفتگو و تفاهم یکی از راه‌های حفظ صلح است، تاکید کرد.
مادورو پیش از آغاز عملیات نظامی روسیه، نیز اعلام کرده بود از مسکو حمایت می‌کند.
وی همچنین با تاکید بر حمایت قدرتمندانه از اقدامات اصلی روسیه، بر اهمیت مبارزه با اقدامات برای گمراه سازی و فریبکاری تاکید کرد.

تعلیق روابط شرکت آمریکن اکسپرس با بانک‌های روسیه – ۱۱/۱۲/۱۴۰۰ ۰۹:۰۰

شرکت خدمات مالی آمریکایی «آمریکن اکسپرس» از تعلیق روابط خود با بانک‌های روسیه که به علت شرایط اوکراین تحریم شده اند، خبر داد.

کوریای شمالی: علت اصلی بحران اوکراین، سیاست سلطه طلبی آمریکا و غرب است – ۱۱/۱۲/۱۴۰۰ ۰۹:۱۱

نماینده دائم کوریای شمالی در سازمان ملل روز چهارشنبه اعلام کرد علت اصلی بحران اوکراین ناشی از سیاست سلطه طلبی آمریکا و غرب است.

تلاش نیرو‌های روس برای ورود به کی یف – ۱۱/۱۲/۱۴۰۰ ۰۹:۲۰
آژیر خطر در سراسر کی یف، پایتخت اوکراین به صدا درآمد. ستاد کل ارتش اوکراین اعلام کرد نیرو‌های روسیه در تلاش هستند تا کی یف را از شمال و شمال غرب محاصره کنند.
در همین حال رسانه اوکراینی از انفجار در یک تانکر سوخت در شهر خارکیف در شرق اوکراین خبر دادند.

بورس مسکو برای سومین روز بسته ماند – ۱۱/۱۲/۱۴۰۰ ۰۹:۲۰

بانک مرکزی روسیه اعلام کرد که بورس مسکو برای معاملات روز چهارشنبه نیز بسته خواهد بود.
بانک مرکزی روسیه معاملات روز دوشنبه و سه شنبه را به دلیل کاهش ارزش روبل روسیه تعطیل کرده بود.

اوکراین ورود کشتی‌های روس به آب‌های سرزمینی و بنادر خود را ممنوع می‌کند – ۱۱/۱۲/۱۴۰۰ ۰۹:۲۵

وزارت زیرساخت‌های اوکراین امروز چهارشنبه اعلام کرد این کشور در حال تهیه سندی برای ممنوعیت ورود کشتی‌های حامل پرچم روسیه در آب‌های سرزمینی و بنادر این کشور است.

ژاپن سفارت خود را در کی یف به طور موقت بست – ۱۱/۱۲/۱۴۰۰ ۰۹:۲۵

وزارت امور خارجه ژاپن از تعطیلی موقت سفارت خود در کی یف، پایتخت اوکراین خبر داد و اعلام کرد یک نمایندگی موقت ژاپن در غرب این کشور ایجاد شده است.

پسکوف: مناطق مسکونی را هدف قرار نداده ایم – ۱۱/۱۲/۱۴۰۰ ۰۹:۳۰

سخنگوی ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد نیروهای روسی مناطق مسکونی و زیرساخت های اوکراین را هدف قرار نداده اند.

دیمیتری پسکوف همچنین گفت نیروهای روسی در عملیات ویژه هیچ حملاتی علیه زیرساخت های مدنی و مناطق مسکونی انجام نداده اند. احتمال این موضوع وجود ندارد. ما فقط درباره خلع سلاح اوکراین و تأسیسات نظامی سخن می گوییم. نباید فراموش کرد که در بسیاری از موارد، از گلوله باران گروه های نازیستی سخن می گوییم که از ساکنان به عنوان سپرهای انسانی استفاده می کنند.

وی در خصوص نتایج مذاکرات نخست بین دو هیئت اوکراینی و روسی گفت کرملین نتایج آن را تحلیل و سپس برخی ارزیابی ها را ارائه خواهد کرد.

پسکوف در ادامه گفت هیچ طرح فوری برای انجام دادن گفتگو بین ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و ولودیمیر زلنسکی همتای اوکراینی وی وجود ندارد.

فرانسه ۱۰۰ میلیون یورو برای کمک به اوکراین اختصاص داد – ۱۱/۱۲/۱۴۰۰ ۰۱:۰۰

ژان-ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه شامگاه سه شنبه در صفحه توئیتر خود اعلام کرد: «جنگ در اوکراین یک تراژدی انسانی است. فرانسه ۱۰۰ میلیون یورو برای مقابله با این تراژدی اختصاص می‌دهد. امروز حدود ۴۰ تن کمک‌های فرانسه به ویژه دارو، به لهستان رسید.»

آزاد سازی ۴۰ منطقه مسکونی در لوهانسک از دست نیرو‌های اوکراینی – ۱۱/۱۲/۱۴۰۰ ۱۰:۰۰

۴۰ منطقه مسکونی در لوهانسک از دست نیرو‌های اوکراینی آزاد شد.
خبرگزاری اسپوتنیک همچنین اعلام کرد جمهوری دونتسک هدف بمباران ارتش اوکراین قرار گرفت. نیروهای جمهوری دونتسک، شهر راهبردی ماریوپل را نیز به طور کامل محاصره کردند و غیرنظامیان باید امروز ماریوپل را تخلیه کنند.

ده‌ها کشته و زخمی در شهر خارکیف – ۱۱/۱۲/۱۴۰۰ ۱۰:۰۰

مقامات محلی در خارکیف از کشته شدن حداقل ۲۱ تن و زخمی شدن ۱۱۲ در بمباران نیرو‌های روسیه خبر دادند.

انفجاری قوی در شهر «سومی» در شمال شرق اوکراین – ۱۱/۱۲/۱۴۰۰ ۱۰:۲۰

رسانه‌های اوکراینی از انفجاری قوی در شهر سومی در شمال شرق این کشور و به صدادرآمدن آژیر خطر خبر دادند.

ارسال موشک‌های استینگر و جاولین به اوکراین – ۱۱/۱۲/۱۴۰۰ ۱۰:۴۰

وزیر دفاع اوکراین اعلام کرد اوکراین به زودی موشک‌های استینگر و جاولین بیشتری دریافت خواهد کرد.

اوکراین: طرح ترور زلنسکی را خنثی کردیم – ۱۱/۱۲/۱۴۰۰ ۱۰:۴۵

اوکراین مدعی شد طرح ترور رئیس جمهور این کشور را خنثی کرده است .

بر اساس این گزارش، وزیر امنیت ملی اوکراین گفت برخی اعضای این تیم تروریستی را متلاشی کرده است . اعضای این تیم که وزیر امنیت ملی اوکراین آنها را چچنی خوانده است در قالب دو گروه قصد ترور زلنسکی را داشته اند .

رئیس جمهور اوکراین پیشتر گفته بود او هدف نخست ترور و همسر و فرزندانش هدف دوم هستند.

روسیه: کنترل کامل شهر خرسون را به دست گرفتیم – ۱۱/۱۲/۱۴۰۰ ۱۰:۵۵

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: نیرو‌های مسلح ما کنترل کامل منطقه مرکزی شهر خرسون را به دست گرفتند. ۱۵۰۲ زیرساخت نظامی اوکراین از آغاز عملیات نظامی از کار افتاده است. از سلاح‌های بسیار دقیق برای هدف قرار دادن برج‌های تلویزیون در کیف برای جلوگیری از استفاده آن‌ها علیه نیرو‌های ما استفاده شد. سربازان اوکراینی از مناطق توکماک و واسیلیفکا پس از متعهد شدن به امتناع از جنگ به خانه بازخواهند گشت.

نیرو‌های اوکراینی در شهر‌های توکماک و واسیلیفکا تسلیم شدند – ۱۱/۱۲/۱۴۰۰ ۱۱:۳۰

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: نیرو‌های اوکراینی در شهر‌های توکماک و واسیلیفکا تسلیم شدند و تعهد کردند در نبرد‌ها شرکت نکنند.

ادعای زلنسکی: تقریبا شش هزار روس کشته شده‌اند – ۱۱/۱۲/۱۴۰۰ ۱۱:۳۰

به گزارش خبرگزاری رویترز، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین مدعی شد، تقریبا شش هزار روس در شش روز جنگ کشته شده اند.رئیس جمهور اوکراین از یهودیان سراسر جهان خواست ساکت نمانند و مدعی شد: روسیه می‌خواهد اوکراین و تاریخ آن را از بین ببرد.رئیس جمهور اوکراین حمایت از درخواست اوکراین برای پیوستن به اتحادیه اروپا را خواستار شد و گفت دیگر زمانی برای بی طرف ماندن باقی نمانده است.

وزارت دفاع روسیه: ۱۵۰۲ تاسیسات نظامی اوکراین تعطیل شده است – ۱۱/۱۲/۱۴۰۰ ۱۱:۴۰

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد از ابتدای عملیات نظامی، ۱۵۰۲ مورد از زیرساخت‌های نظامی اوکراین تعطیل شده است. بنا بر اعلام وزارت دفاع روسیه، در عملیات نظامی این کشور در اوکراین، ۵۱ نقطه فرماندهی و مخابراتی نیرو‌های ارتش اوکراین، ۳۸ سامانه دفاع هوایی اس-۳۰۰، بوک ام-ش و اوسا، ۵۱ ایستگاه راداری، ۴۷۲ تانک، ۶۲ راکت انداز چندمنظوره، ۲۰۶ تجهیزات توپخانه‌ای و خمپاره ای، ۳۳۶ خودروی نظامی و همچنین ۴۷ فروند هواپیما در زمین و ۱۱ فروند هواپیما در هوا و ۴۶ پهپاد منهدم شده است.
وزارت دفاع روسیه افزود پس از آنکه نظامیان اوکراینی مناطق توکماک و واسیلیفکا به مخالفت با جنگ متعهد شوند، به مناطقشان بازخواهند گشت.

تقویت کنترل مرز بلاروس با اوکراین – ۱۱/۱۲/۱۴۰۰ ۱۲:۰۰

دولت بلاروس روز چهارشنبه از تقویت کنترل مرز خود با اوکراین خبر داد.
بنا بر اعلام خبرگزاری دولتی روسیه، مقامات مرزی بلاروس اعلام کردند به علت تنش‌های نظامی و سیاسی در منطقه، کنترل مرز‌های جنوبی و شرقی این کشور تقویت شده و یگان‌های نظامی برای پشتیبانی به محل اعزام شده اند.

اسپانیا تجهیزات نظامی تهاجمی به اوکراین ارسال می‌کند – ۱۱/۱۲/۱۴۰۰ ۱۲:۱۵

پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا روز چهارشنبه از ارسال تجهیزات نظامی تهاجمی به اوکراین خبر داد.

احتمال برگزاری مذاکرات روسیه و اوکراین عصر امروز – ۱۱/۱۲/۱۴۰۰ ۱۲:۱۵

یک منبع به اسپوتنیک گفته است مذاکرات بین روسیه و اوکراین انجام خواهد شد، اما زمان آن هنوز مشخص نشده است، ممکن است این مذاکرات عصر امروز برگزار شود.

شورای شهر ماریوپل اعلام کرد این شهر تحت کنترل اوکراین قرار دارد – ۱۱/۱۲/۱۴۰۰ ۱۲:۱۵

شورای شهر ماریوپل اعلام کرد این شهر تحت کنترل اوکراین قرار دارد و روسیه مکان های غیر نظامی را گلوله باران می کند.
آژیرهای خطر در شهر لویو اوکراین در پی حملات روسیه نیز به صدا درآمد .

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟