گزارش زنده از اعتراضات در بلاروس ممنوع شد

  • انتشار: ۴ جوزا ۱۴۰۰
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 113499

رئیس جمهور بلاروس با امضای قانون جدیدی فعالیت‌های رسانه‌ای در بلاروس را به شدت محدود کرده و ارائه گزارش زنده از اعتراضات در این کشور را ممنوع کرد.

به نقل از دویچه وله، بر اساس این قانون، اکنون دولت می‌تواند دستور تعطیلی یک رسانه را بدون تصمیم دادگاه صادر کند.

براساس قانون امضا شده توسط الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس، روزنامه‌نگاران از ارائه گزارش در زمان واقعی از رویدادهای گسترده غیر مجاز منع می‌شوند.

این تغییرات همچنین به وزارت ارتباطات و اطلاعات این امکان را می‌دهد تا رسانه‌ها را بدون جلسه دادگاه تعطیل کند.

لوکاشنکو که از سال ۱۹۹۴ به قدرت رسیده است، سال گذشته با اعتراضات گسترده در سراسر کشور روبرو شده است. طبق اصلاحات منتشر شده توسط رسانه‌های دولتی، هیچ شهروند بلاروسی – و نه فقط روزنامه نگاران – حق پوشش خبری تجمعات غیرمجاز و استفاده از سرمایه گذاری جمعی برای پرداخت جریمه نقض قوانین مربوط به تجمعات مردمی را ندارد. انتشار نتایج نظرسنجی‌های مستقل نیز ممنوع است.

آندره باستونتس، رئیس انجمن روزنامه نگاران بلاروس گفت: این سرکوبگرایانه‌ترین قانون رسانه‌ای در اروپا است که کار روزنامه نگاران در بلاروس را به راه رفتن در میدان مین تبدیل می‌کند. طبق آمار این انجمن، نزدیک به ۳۰ روزنامه نگار در حال حاضر در بلاروس در زندان هستند.

 لوکاشنکو یک روز پس از دستگیری رومن پروتاسویچ، روزنامه‌نگار برجسته مخالف که با فرود اجباری پرواز آتن به ویلنیوس “رایان‌ایر” در میسنک، دستگیر شد، اصلاحات جنجالی را امضا کرد.

پروتاسویچ اکنون در بازداشتگاه مینسک بازداشت شده است. وزارت کشور روز دوشنبه لیستی از کانال‌های تلگرامی “افراطی” از جمله نکستا را منتشر کرد که اعتراضات گسترده علیه لوکاشنکو را هماهنگ می‌کنند. پروتاسویچ از بنیانگذاران Nexta و سردبیر سابق است. در پی انتخابات ادعایی تقلبی که برای ششمین دوره از قدرت به لوکاشنکو منجر شد، در هفته‌های ۲۰۲۰ در سراسر بلاروس اعتراضات گسترده‌ای آغاز شد. در این اعتراضات بیش از ۳۰۰۰۰ نفر دستگیر شدند. از آن زمان بلاروس به طور فزاینده‌ای آزادی روزنامه نگاران را محدود کرده است، از جمله مسدود کردن چندین وب سایت خبری مهم.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟