گزارش تازه سازمان ملل از وضعیت جوانان افغانستان

  • انتشار: ۱۸ اسد ۱۳۹۴
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 7940

صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در گزارش تازه‌ای هشدار داده که اگر به وضعیت جوانان در افغانستان توجه نشود، کشور با بی‌ثباتی و مشکلات اجتماعی بیشتری مواجه خواهد شد.

به گزار خبرگزاری اطلس به نقل از بی بی سی، این گزارش که روز یکشنبه ۱۷ اسد زیر عنوان «سرمایه‌گذاری روی جوانان: چگونگی درک مزیت جمعیتی افغانستان» در کابل منتشر شده بر افزایش سرمایه برای بهبود وضعیت جوانان تاکید می‌کند.

صندوق جمعیت سازمان ملل در گزارش خود آورده که در حال حاضر جمعیت افغانستان به دلیل بالا بودن میزان زاد و ولد (۶ زایمان به ازای مادر)، بسیار جوان است.

گزارش می‌افزاید که نیمی از جمعیت کشور زیر ۱۵ سال و کمتر از ۳ درصد دیگر بالای ۶۵ سال سن دارند. به این معنی که در برابر هر فرد دارای توانایی کار (۱۵-۶۴ سال)، بیش از یک فرد وابسته (کمتر از ۱۵ سال و بالاتر از ۶۵ سال) وجود دارد.

در این گزارش آمده: “این امر نشانگر تقاضای شدید جامعه برای جمعیت کارگر و فشار قابل توجه بر جمعیت کارگر است.”

در این گزارش آمده که هرچند جمعیت افغانستان هنوز هم با میزان بالای زاد و ولد و مرگ و میر تعریف می‌شود، ولی به‌ طور کلی در جهت مثبتی در حرکت است.

بر اساس این گزارش، مرگ و میر نوزادان، کودکان و مادران در افغانستان به سرعت در حال کاهش است و سن ازدواج دختران بالا می‌رود. همزمان روند شهرنشینی در این کشور به سرعت یافته است.

مسئولان صندوق جمعیت سازمان ملل در افغانستان تاکید کرده‌اند که سیاست‌گذاری جمعیتی این کشور باید به گونه‌ای تنظیم شود که جمعیت کارگر نسبت به افراد زیر ۱۵ سال افزایش یابد.

آنت ساکس رابرتسون، از مسئولان دفتر این صندوق در افغانستان، هنگام انتشار این گزارش در یک نشست خبری گفت که دولت باید بر افزایش قابلیت‌های فنی و حرفه‌ای جوانان بویژه دختران تلاش بیشتری به خرج دهد.

به گفته خانم رابرتسون برای تقویت توسعه پایدار در افغانستان، سرمایه‌گذاری برای رشد قابلیت‌های جوانان، اهمیت زیادی دارد.

او تاکید کرد که با توجه به افزایش جمعیت کارگر در افغانستان، دولت و بخش خصوصی باید تا پنج سال آینده چهار میلیون شغل جدید ایجاد کند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟