گزارش تازه سازمان صحی جهانی: موارد ابتلا به کرونا در افغانستان در حال افزایش است

  • انتشار: ۲ جوزا ۱۴۰۲
  • سرویس: تیتر 2
  • شناسه مطلب: 139800

سازمان صحی جهان گزارش خود در مورد وضعیت صحی اضطراری افغانستان در ماه‌های مارچ و اپریل سال جاری را منتشر کرده است که حکایت از افزایش ابتلا به کووید-۱۹ در کشور دارد.

این گزارش که امروز (سه‌شنبه، ۲ جوزا) نشر شده است، نشان می‌دهد که موارد ابتلا به ویروس کرونا در ماه اپریل با ۹ مرگ، افزایش ۲۸۲.۵ درصدی داشته است. در حالی که این رقم در ماه مارچ چهار تن گزارش شده بود.

براساس گزارش سازمان صحی جهان تنها در ماه اپریل ۱۶ هزار و ۳۴ آزمایش در لابراتوارهای عمومی در افغانستان انجام شده است که شمار واقعات مثبت این بیماری از ۱۰.۸ درصد در ماه مارچ به ۲۷.۴ درصد در ماه اپریل افزایش یافته است.

شمار واقعات مثبت کرونا از این میان در ماه اپریل به ۴ هزار و ۲۴۰ مورد می‌رسد که این رقم به علاوه موارد مثبت در ماه مارچ به‌صورت مجموعی به ۴ هزار و ۹۵۴ مورد رسیده است.

با این حال، گفته نشده که موارد فوتی کرونا در کدام‌ ولایات به ثبت رسیده است.

این سازمان همچنان گفته است که در جریان تهیه این گزارش دست‌کم ۱۹۶ هزار تن در افغانستان واکسین کرونا دریافت کرده‌اند و شمار کسانی که یک دوز واکسین کرونا به آنان تطبیق شده به ۳۷.۴ درصد افزایش پیدا کرده است.

به گفته این سازمان، تا اول ماه می، ۸۰۰ مکان ثابت در سراسر افغانستان به مردم واکسین تطبیق می‌کردند.

از سوی دیگر، سازمان صحی جهان گفته است که تا ۳۰ اپریل سال جاری از میان ۳۷ آزمایشگاه کووید-۱۹، ۳۵ آزمایشگاه آن در ۳۴ ولایت افغانستان فعال بوده است. که ظرفیت مجموعی تست موارد مشکوک در این آزمایشگاه‌ها به ۹ هزار و ۵۰ مورد می‌رسد.

در همین حال، این سازمان در ادامه گزارشش گفته است که در ماه‌های مارچ و اپریل موارد سیاه سرفه نیز افزایش ۶۷.۸ درصدی داشته است. براساس گزارش نشر شده، طی این دو ماه دست‌کم یک هزار و ۲۶۲ مورد مشکوک سیاه سرفه در سراسر کشور به ثبت رسیده است که ۷۱.۶ درصد بیماران کم‌تر از ۵ سال سن دارند.

بربنیاد این گزارش سرخکان در ماه اپریل در افغانستان با ۴ مورد مرگ، کاهش ۳۴.۸ درصدی داشته است و به همین ترتیب، ۶۱ مورد مشکوک جدید تب دنگی نیز همه در ننگرهار به ثبت رسیده است.

با این حال، سازمان صحی جهان تاکید کرده است که در جریان ماه اپریل، به دست‌کم ۵۸۷ هزار و ۶۳۵ تن در افغانستان خدمات صحی ارایه کرده است.

سازمان صحی جهان در حالی از افزایش موارد ابتلا به کووید-۱۹ خبر داده است که اخیرا براساس یافته‌های روزنامه ۸صبح، از آغاز سال جدید میلادی تاکنون پنج هزار و ۳۴۲ واقعه مشکوک به کرونا در شفاخانه مرکزی بدخشان آزمایش شده که از این میان نزدیک به ۷۰۰ واقعه آن مثبت گزارش شده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟