گزارشگر ویژه حقوق بشر: هزاره ها بطور سیستماتیک مورد تبعیض قرار میگیرند

  • انتشار: ۷ عقرب ۱۴۰۱
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 133924

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل برای افغانستان گفت که طالبان زنان و دختران را به بهانه “حجاب و محرم” از جامعه حذف کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری اطلس، ریچارد بنت در گفتگو با افغانستان اینترنشنال گفت موظف شده یکجا با شورای حقوق بشر و دیگر نهادها روی گزارشی در مورد وضعیت زنان و دختران افغانستان کار کند.

آقای بنت گفت که در سفرش به افغانستان با باشندگان پنجشیر، بیرون از این ولایت و در محل مصون دیدار کرده‌ و آنها در مورد نقض گسترده حقوق بشر با او صحبت کرده‌اند.

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل درباره هزاره‌های افغانستان هم گفت که این گروه قومی به‌گونه سیستماتیک مورد تبعیض قرار می‌گیرند. آقای بنت افزود که طالبان با توجه به گذشته رفتار تبعیض‌آلودش، باید در رفتار خود با اقلیت‌ها دقت بیشتر به خرج دهد.

او همچنین گفت که اعضای کابینه طالبان و کسانی که با گروه قندهاری این گروه کار می‌کنند، در مورد پالیسی‌های که منجر به نقض گسترده حقوق بشری می‌شوند، اجماع ندارند.

او در پاسخ به این پرسش که اگر یافته‌های دو دور سفرش به افغانستان را مقایسه کند، آیا وضعیت بدتر شده یا بهتر؟ گفت که وضعیت بدتر شده و محدودیت بر آزادی بیان و رسانه‌ها افزایش یافته‌است.

آقای بنت گفت فعالیت نهاد استخباراتی طالبان در هماهنگی با اداره امر به معروف این گروه به گونه چشم گیر گسترش یافته است.

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در پاسخ به واکنش طالبان به گزارش‌ اخیرش، گفت که اتهام‌های طالبان را نمی‌پذیرد و مستقلانه و بی‌طرف کار می‌کند.

وزارت خارجه طالبان با غیرمسوولانه خواندن گزارش ریچارد بنت، گفتند که چنین بیانیه‌ها برای ایجاد “شر و نفاق” در جامعه افغانستان صورت می‌گیرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟