گرمای بی‌پیشینه کره زمین‌؛ افغانستان در تیررس خطر امواج گرما قرار دارد

  • انتشار: ۱۱ ثور ۱۴۰۲
  • سرویس:
  • شناسه مطلب: 136713

با گرم شدن کره‌ زمین و افزایش دما، محققان بریتانیایی کشورهای آسیب‌پذیر و در تیررس دما را شناسایی کرده‌اند که افغانستان در کنار پایوا گینه‌نو و امریکای مرکزی به‌ عنوان کشورهای پرخطر از رهگذر امواج مخرب گرما معرفی شده‌اند.

ساینس آلرت (آگاهی علمی) در گزارشی روز دوشنبه، ۱۱ ثور، گفته است که چین و اروپای مرکزی نیز به عنوان مناطق پرخطر تشخیص داده شده‌اند.

در گزارش محققان بریتانیایی آمده است: «سیاست‌گذاران و دولت‌ها باید برای رویدادهای فراتر از سوابق فعلی آماده شوند – به‌ویژه با روندهای ناشی از تغییرات آب‌وهوایی که احتمال وقوع افراط در سنجش را افزایش می‌دهد.»

گفته می‌شود که محققان از جدیدترین مدل‌های آب‌وهوایی و داده‌های جمعیت جهانی در تحقیق خود استفاده کرده‌اند.

محققان گفته‌اند که امواج گرما به اندازه‌ای شدید است که توسط ابزارهای در دسترس آنان قابل پیش‌بینی نیست.

یافته‌های محققان بریتانیایی نشان می‌دهد که تحمل گرمای بالا نه تنها که سبب مرگ انسان‌ها می‌شود، بلکه از نظر کشاورزی نیز می‌تواند ویرانگر باشد و اثرات مخربی مانند افزایش خطر آتش‌سوزی را در پی داشته باشد.

ویکی تامپسون، دانشمند آب‌وهوا از دانشگاه بریستول در بریتانیا، یک خبر امیدوارکننده نیز دارد: «آماده‌سازی واقعاً تعداد مرگ‌ومیرها را کاهش می‌دهد. این آماده‌گی‌ها می‌تواند شامل خنک‌کننده مکان‌ها در محیط‌های شهری و تغییر یا کاهش ساعات کاری باشد.»

با وجود هشدار از گرمای بی‌پیشینه در روزها و ماه‌های آینده، طالبان در افغانستان هنوز از آماده‌گی برای مقابله با رویدادهای طبیعی ناشی از گرما سخنی بر زبان نیاورده‌اند‌.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟