کوریای جنوبی و آمریکا پیش نویس اعلامیه پایان جنگ کره را امضا کردند

  • انتشار: ۸ جدی ۱۴۰۰
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 125810

چونگ اوی یونگ، وزیر امور خارجهکوریای جنوبی امروز  (چهارشنبه) در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «کوریای جنوبی و آمریکا درباره متن پیش نویس اعلامیه پایان جنگ در شبه جزیره کره به توافق رسیده اند.»

وزیر امور خارجه کوریای جنوبی تصریح کرد که سئول رویکرد‌های متفاوتی را برای دستیابی به پیشرفت در مذاکرات با کوریای شمالی در نظر می‌گیرد، اما هنوز متن پیش نویس بیانیه را با کوریای شمالی به اشتراک نگذاشته و هیچ پاسخی نیز از پیونگ یانگ از طریق مجاری دیپلماتیک چین دریافت نکرده است. این نخستین بار است که سئول به پیشرفت واضح در توضیح این بیانیه اشاره می‌کند.

در نوامبر ۲۰۲۱ وزارت امور خارجه کوریای جنوبی اعلام کرد که سئول و واشنگتن در خصوص طرح کلی اعلامیه جنگ کره به توافق رسیده اند. به گفته وزیر خارجه کوریای جنوبی دو طرف درباره لزوم اعلام پایان جنگ به عنوان «اولین گام برای بازگشت کوریای شمالی به گفت‌وگو» موضع مشترکی داشتند.

در پایان ماه سپتامبر، مون جائه این، رئیس جمهور کوریای جنوبی، در یک نشست سطح بالا در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی و پیشنهاد کرد که پایان جنگ در شبه جزیره کوریای با حضور آمریکا و چین اعلام شود و این اعلام را کمکی به خلع سلاح هسته‌ای در منطقه عنوان کرد. در همان ماه، کیم جونگ اون، رهبر کوریای شمالی، سئول را متهم کرد که در سیاست خود به «استاندارد‌های دوگانه»  پایبند بنوده و گفته های پیشین را عملی نکرده است.

شایان ذکر است، شبه جزیره کره کماکان در وضعیت جنگی قرار دارد. طرفین درگیر، یک قرارداد آتش بس را به امضا رسانده، اما هنوز به یک معاهده صلح نرسیده اند. این قرارداد از سوی فرماندهان کوریای شمالی و چین از یک طرف و آمریکا از طرف دیگر به امضا رسید. کوریای شمالی از آن زمان تاکنون چندین پیشنهاد برای امضای پیمان صلح ارائه کرده است که همه آن‌ها از سوی آمریکا رد شده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟