کوتاهی در آموزش فرهنگ شهروندی به مرز نشین ها

  • انتشار: ۲۴ سرطان ۱۴۰۰
  • سرویس: دیدگاهگوناگون
  • شناسه مطلب: 116718
افغانستان

یکی از عوامل ناامنی؛ کوتاهی در آموزش فرهنگ شهروندی به مرز نشین هاست.

بزرگترین ضعف حکومت در راستای تقویت فرهنگ سازی در تمام حوزه های مرتبط با شهروندی؛ فراموشی نقاط دور دست و حاشیه نشین ولایات بوده است.

شما وقتی به صورت زمینی از مرزهای افغانستان وارد کشور می شوید،تفاوت فاحشی میان طرز برخورد، رفتار، پوشش و ظاهر مرز نشینان با وطنداران داخل خود شهرها می بینید که نمایان گر ظلمی است در طی این سالها که کمکهای جهانی به افغانستان شده،حکومت و وکلای مرتبط با این مناطق با بی توجهی به اینان روا داشته اند.

عدم تطابق و هماهنگی بین تعلیم و تربیت مرز نشین ها و فرهنگ غالبی که از طریق رسانه ها و برنامه هایی که فقط نصیب پایتخت می شود، منجر به این شده است که در زمان تعرض طالبان و یا خالی شدن مکانهای دولتی از نیروهای امنیتی، این گروه از مردم نسبت به حفظ اموال دولت و یا حتی حفظ جان سرباز اسیر و یا هموطنان بی جا شده احساس مسئولیت نکنند و بسرعت جهت سقوط هر چه بیشتر و سریع تر مناطق مرزی، بدلیل جهل و بیسوادی شان ناخواسته و ناآگاهانه با گروهک های معاند همکاری کنند.

دولت افغانستان در نخستین فرصت که سرپا می شود، باید پلان مهم و حیاتی را برای بهسازی، رسیدگی در مسیر تغییر این مناطق روی دست بگیرد تا در آینده از این ناحیه ها که مناطق مهم و استراتژی یک خاک است؛ ضربه نبیند.

دکتر بتول سید حیدری

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟