کنگره آمریکا: افغانستان بار دیگر به پناهگاه هراس‌افکنان مبدل شده‌است

  • انتشار: ۲۹ اسد ۱۴۰۱
  • سرویس: بین المللتیتر 2
  • شناسه مطلب: 132404

کمیته امور خارجی مجلس نماینده‌گان کانگرس امریکا در یک گزارش تازه خروج نظامیان امریکایی را از افغانستان «تراژیک» خوانده و نگاشته که افغانستان یک بار دیگر به پناهگاه هراس‌افکنان مبدل شده‌است.

در این گزارش ۱۱۵ صفحه‌یی تازۀ جمهوری‌خواهان در کمیتۀ امور خارجی مجلس نماینده‌گان در مورد چگونگی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان نگاشته است که این روند امریکا را با چالش‌هایی روبه‌رو کرده‌است.

در این گزارش که ناوقت روز گذشته، با عنوان «شکست راهبردی: ارزیابی خروج دولت از افغانستان» به نشر رسیده، آمده است که تصمیم اتخاذ شده برای خروج نظامیان امریکایی پیامدهای غم‌انگیز و قابل اجتناب را به همراه داشته است.

در بخشی از این گزارش چنین نتیجه‌گیری شده که خروج نا به هنگام نیروهای امریکایی از افغانستان، به کشته شدن ۱۳ نظامی امریکایی انجامید، امنیت جانی امریکایی‌ها را بیشتر در معرض خطر قرار داده، تهدیدها در برابر امریکا بیشتر شده‌اند، جایگاه خارجی امریکا برای سال‌های آینده لکه‌داره شده و دشمنان امریکا در اطراف جهان شجاع‌تر شده‌اند.

مایکل مکول، از نماینده‌گان جمهوری‌خواهان در مجلس نماینده‌گان امریکا پس از نشر این گزارش به خبرنگاران گفت: «دیگر چشم و گوش در ساحه نداریم و در تاریکی هستیم. ما نه‌تنها در افغانستان برای دیدن تهدید طالبان، داعش و القاعده در تاریکی هستیم، بلکه در مورد تهدید چین، روسیه و ایران نیز در تاریکی هستیم. این یک خطای راهبردی بوده. ما در تاریکی هستیم و وقتی در تاریکی می‌شویم، آن هم به ویژه در کشوری مانند افغانستان خطرناک است. ما می‌دانیم که تعداد القاعده احتمالاً بیشتر از قبل از ۱۱ سپتمبر است و آنان یک پایگاه امن دارند.»

گزارش در بخشی نگاشته است که چندین مقام دولت بایدن خود خروج نظامیان امریکا را از افغانستان «شکست راهبردی» و «مرحلۀ آخرِ زشت» توصیف کرده‌اند.

پیش از این جو بایدن رئیس جمهور امریکا گفته است که به هدف‌اش در افغانستان رسیده و نیز به مبارزه با هراس‌افکنی در آن کشور ادامه خواهد داد.

در این گزارش ۱۱۵ صفحه‌یی از کشته شدن ایمن‌الظواهری در کابل از سوی امریکا ستایش شده، اما هشدار داده شده که همین‌اکنون افغانستان دوباره به پناه‌گاه امن برای هراس‌افگنان تبدیل شده و القاعده و شاخه خراسان داعش به حضور خود در افغانستان ادامه می‌دهند.

در ادامه گفته شده که بیرون شدن بی‌قید و شرط نظامی و پایان همزمان حضور دیپلوماتیک امریکا در افغانستان، دولت ایالات متحده را بدون متحد ضد هراس‌افکنی در افغانستان کرده است، افغانستانی‌که به نوشتۀ گزارش همین‌اکنون گواه حضور پر رنگ شبه نظامیان و هراس‌افکنا‌ن است که بیشتر آنان از سوی طالبان از زندان‌ها آزاد شده‌اند.

در ادامه نگاشته شده که پس از پایان حضور نظامی امریکا در افغانستان اکنون هراس‌افکنان می‌توانند آزادانه آموزش ببینند و به بیش از ۷ میلیارد دلار تجهیزات جنگی، وسایل نقلیه زمینی و هواپیماهای تدارکاتی ایالات متحده دسترسی دارند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟