کمیسیون حقوق بشر: احکام جزایی محاکم طالبان تکان‌دهنده و وحشتناک است

  • انتشار: ۱۷ ثور ۱۴۰۲
  • سرویس: تیتر 2
  • شناسه مطلب: 137622


کمیسیون حقوق بشر افغانستان که در تبعید است، احکام جزایی دادگاه‌های طالبان را تکان‌دهنده، مجازات گروهی و وحشتناک خوانده و آن را نکوهش کرده است.

اخیرا عبدالمالک حقانی، معاون دادگاه عالی طالبان می‌گوید که دادگاه‌های این گروه تا اکنون ۱۷۵ حکم قصاص، ۳۷ حکم سنگسار و چهار حکم آوارکردن دیوار بر محکومان را صادر کرده‌اند.

همچنین به‌گفته‌ی حقانی، در دادگاه‌های طالبان ۷۹ نفر به پرداخت دیه، ۱۰۳ نفر به اجرای حدود و هزار و ۵۶۲ نفر به مجازات تعزیری محکوم شده‌اند.

کمیسیون حقوق بشر روز (شنبه، ۱۶ ثور) با نشر خبرنامه‌ای گفته است که تصامیم دادگاه‌های طالبان در تقابل آشکار با قوانین ملی و بین‌المللی قرار دارد. این کمیسیون دادگاه‌های طالبان را به نقض ارزش‌های انسانی و هنجارهای دادرسی عادلانه متهم کرده است.

کمیسیون حقوق بشر تأکید کرده است: «دادگاه، باید مراحل سه‌گانه‌ی تحقیق، دادرسی و پسادادرسی را سپری کرده و متهمان، دسترسی به وکیل مدافع، اطلاعات و سایر نیازمندی‌های اولیه برای دادرسی عادلانه را داشته باشند.»

این کمیسیون افزوده است که محاکمه‌های طالبان را در حکم محاکمه‌ی صحرایی می‌پندارد و آن را قویا نکوهش می‌کند.

کمیسیون حقوق بشر گفته است که رفتار دادگاه‌های طالبان می‌تواند به‌عنوان تخطی‌ها و جرایم جمعی علیه حقوق‌ بشر ثبت دادگاه‌های جهانی شود.

این کمیسیون در ادامه تأکید کرده است که طالبان نباید تحت نام تأمین امنیت، با استفاده از رویکردهای ظالمانه، اصول دادرسی عادلانه را نادیده گرفته و حقوق متهمان را پایمال کنند.

در اعلامیه‌ی کمیسیون حقوق بشر آمده است که مجازات، زمانی پشتوانه‌ی حقوقی حاصل می‌کند که منبع تعیین تکلیف، مشروعیت قانونی، حقوقی و مردمی داشته‌ باشد.

این کمیسیون اضافه کرده است که «طالبان را یک گروه تحمیل‌شده بر مردم دانسته و فیصله‌های محاکم آن ‌را غیرمشروع می‌داند».

کمیسیون‌ حقوق بشر از نهادهای تخصصی حقوقی در سطح ملی و بین‌المللی خواسته است تا به تصامیم محاکم طالبان و عمل‌کردهای این گروه واکنش جدی نشان دهند.

این کمیسیون از سازمان‌ ملل ‌متحد و جامعه‌ی بین‌المللی نیز درخواست کرده است تا با اعمال فشار بر طالبان، مانع اجرایی‌شدن فیصله‌های «ظالمانه شده و جلو قربانی‌شدن بیشتر شهروندان کشور را بگیرند».

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟