کمک دانمارک به جاسوسی آمریکا از رهبران اروپایی

  • انتشار: ۱۰ جوزا ۱۴۰۰
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 113887

با وجود پافشاری ترینه برمسن وزیر دفاع دانمارک بر غیرقابل پذیرش بودن جاسوسی از کشورهای هم پیمان، تحلیل گران و مقامات اروپایی در باره رسوایی کمک کپنهاگ به جاسوسی آمریکا در باره سیاستمداران بلندپایه و سران اروپا، هشدار دادند.

نروژ و سوئد در پی انتشار گزارش هایی در باره کمک سازمان اطلاعات دفاعی دانمارک به عملیات جاسوسی سازمان امنیت ملی آمریکا (ان اس ای) در خاک کشورهای اروپایی در باره سران و سیاستمداران بلندپایه آنها، از کپنهاگ خواست توضیح کرده اند.

رادیو دانمارک گفته که سازمان اطلاعات دفاعی این کشور، امکان کارزار جاسوسی ان اس ای ایالات متحده را در باره بلندپایه ترین سیاستمداران و مقام های سوئد و نروژ فراهم کرده است.

پتر هالتکویست وزیر دفاع سوئد به شبکهر خبری اس وی تی گفت که ما درخواست اطلاعات کاملی در باره موضوعات مرتبط با شهروندان، شرکت ها و منافع سوئد کرده ایم.

فرانک باکه ینسن وزیر دفاع نروژ نیز به شبکه رسانه ای ان آر کی این کشور گفت که ما این ادعاها را جدی تلقی می کنیم.

این ۲ وزیر دفاع بر خودداری برمسن همتای دانمارکیشان از آگاه کردن آنها در باره عملیات جاسوسی ان اس ای در باره همسایگانش، تاکید و ابراز نارضایتی کردند.

به گفته رادیو دانمارک، وزارت دفاع سوئد به صورت رسمی با مقام های فرانسه و آلمان تماس گرفته که سیاستمداران بلندپایه آنها در معرض جاسوسی ان اس ای با همکاری سازمان امنیت دانمارک قرار گرفته بودند.

کلمنت بو وزیر مشاور امور اروپایی وزارت امور خارجه فرانسه در گفت و گو با شبکه رادیویی فرانس انفو، کارزار احتمالی جاسوسی احتمالی ایالات متحده را علیه سیاستمداران اروپایی، بسیار جدی دانست و خواستار راستی آزمایی بیشتر این گزارش شد که در صورت تائید شدن، بدون پیامدها نخواهد بود.  

رادیو دانمارک همچنین فاش کرده که ان اس ای از شبکه های اینترنتی این کشور برای جاسوسی در باره شماری از مقام ها و سیاستمداران بلندپایه آلمان، نروژ، سوئد و فرانسه شامل آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، بهره برده است.

پیشتر نیز رادیو دانمارک در گزارشی فاش کرده بود که وزارتخانه ها و شرکت های دفاعی همچون شرکت صنایع دفاعی دانمارک (ترما) و گروه ساب شرکت سوئدی فعال در زمینه صنایع دفاعی و هواپیماسازی، هدف عملیات جاسوسی آمریکا بوده اند.

منبع: اسپوتنیک

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟