کمبود خلبان و هواپیمای جنگی در نیروی هوایی کشور

  • انتشار: ۲۷ اسد ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 14978

نیروهای هوایی کشور با کمبود هواپیماهای جنگی و خلبان روبروست و همین دلیل باعث شده است تا توانایی کامل مبارزه با شورشیان طالب و داعش در بسیاری از مناطق جنگی از آنها گرفته شود.

کمبود خلبان و هواپیماهای جنگی در نیروی هوایی افغانستان باعث شده تا این نیروها توانایی کافی را برای مقابله با شبه نظامیان طالبان نداشته باشند.

خبرگزاری رویترز در گزارشی از وضعیت نیروی هوایی افغانستان نوشت، نیروی زمینی ارتش افغانستان به دلیل عدم پشتیبانی کافی هوایی در صحنه نبرد تلفات سنگینی را از شبه نظامیان طالبان متحمل می‌شود.

“توری هندرسون”، فرمانده نیروهای هوایی آمریکا در کابل گفت: چالش ما در حال حاضر نیروی انسانی است. هواپیما هست اما خلبان نیست. این که هواپیما بخریم آسان است اما سخت‌ترین کار پیدا کردن و آموزش دادن خلبان است.

عبدالوهاب وردک، فرمانده نیروی هوایی ارتش نیز گفته است که 130 هواپیما کم است، مشکل خلبان‌های آموزش دیده هم هستند که به تعداد همین هواپیما هم نیستند.

آمریکا در سال گذشته میلادی چند فروند جنگنده پیشرفته برای افغانستان تامین کرد چون به دنبال خروج نیروهای آمریکایی از این کشور است. اما مشکل اصلی آموزش نیرو و خلبان ماهر است که بتواند از عهده هدایت پروازی جنگنده A-29 و هواپیمای ترابری C-130 بر آید.

این نگرانی‌ها در حالی مطرح شده که تعداد عملیات هوایی ارتش افغانستان دو برابر شده و از 10 هزار و 60 مورد در سال 2014 به 22 هزار و 260 مورد در سال گذشته میلادی رسیده است.

همچنین تعداد عملیات نیروی هوایی ارتش آمریکا در افغانستان از 13 هزار مورد در 2014 به 6000 مورد در سال گذشته میلادی کاهش داشته است.

دیوید هیکس، فرمانده عملیات آموزش نیروی هوایی ائتلاف در افغانستان گفت: آموزش نیروها در افغانستان امری سخت است که مدت‌ها به طول می‌انجامد. این داوطلبان جوان هستند.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟