کشورهای غربی از حضور واگنر در مالی ابراز نگرانی کردند

  • انتشار: ۱۴ ثور ۱۴۰۲
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 137115

کشورهای غربی در نشست حقوق‌‌ بشر سازمان ملل درباره فعالیت‌های گروه مزدور روسی «واگنر» در خصوص ادعای قتل غیرنظامیان در مالی ابراز نگرانی کرده‌اند.

بربنیاد گزارش الجزیره، ایالات‌متحده، کانادا، بریتانیا و اوکراین از جمله کشورهایی‌اند که در نشست روز سه‌شنبه، ۲ می، در سازمان ملل این سوال را مطرح کردند که پیمانکاران واگنر چه نوع حمایتی از نیروهای مسلح مالی می‌کنند.

پاتریشیا لین مک‌کالا، نماینده کانادا در شورای حقوق بشر سازمان ملل افزوده است: «ما به‌ویژه از حضور و اقدامات گروه واگنر نگران هستیم.»

چندین کشور از مالی خواستند تا تحقیقات مستقلی را در مورد حادثه‌ای در مارچ ۲۰۲۲ در مرکز مالی انجام دهد؛ جایی که نیروهای محلی و جنگجویان روسی متهم به کشتن صدها غیرنظامی را هستند.

گفتنی است که در ماه مارچ سال ۲۰۲۲ یک گروه مسلح ناشناس در مالی، صدها غیر نظامی را از یک روستا جمع‌آوری کرده و پس از دو روز اسارت، آنان را به قتل رسانده بودند.

در آن زمان، سازمان دیدبان حقوق بشر مزدوران روسی را به کشتن این افراد متهم کرده بود. اما این ادعا از سوی گروه واگنر تکذیب شد.

رهبران مالی، در کودتای ۲۰۲۱ قدرت را به دست گرفتند، معتقدند که نیروهای روسی در آنجا مزدور نیستند بلکه مربیانی‌‌اند که با تجهیزات خریداری شده از روسیه، به نیروهای محلی آن کشور کمک می‌کنند.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه نیز گفته است که مالی حق همکاری با شرکت های خصوصی روسی را دارد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟