کشف یک گور جمعی در کانادا

  • انتشار: ۸ جوزا ۱۴۰۰
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 113733

بقایای جنازه ۲۱۵ دانش‌آموز کودک و خردسال بومی در یکی از مدارس شبانه‌روزی قدیمی کانادا پیدا شد که برای تطبیق‌پذیری کودکان رنگین‌پوست با فرهنگ سفیدپوستان راه‌اندازی شده بودند.

 به نقل از بی‌بی‌سی، این کودکان در مدرسه شبانه‌روزی کاملوپس در بریتیش کلمبیا ویژه بچه‌های بومی کانادا درس می‌خوانند که سال ۱۹۷۸ برای همیشه بسته و تعطیل شد. بومیان کانادا با همکاری مراجع رسمی کانادا در حال کار روی بقایای جنازه‌ها هستند تا زمان دقیق و علت اصلی مرگ این ۲۱۵ دانش‌آموز را شناسایی کنند. جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا روز پنج‌شنبه همزمان با انتشار این خبر گفت: «آنچه پیدا شده یک یادآوری دردناک از فصل ننگین تاریخ کشور ماست.»

نکته عجیب اینکه حتی مرگ این ۲۱۵ دانش‌آموز هم در اسناد و مدارک مدرسه ثبت نشده و همین امر شائبه عمدی بودن آن را تقویت می‌کند. مدارس شبانه‌روزی کانادا یک اقامتگاه اجباری بود که دولت کانادا و مقام‌های مذهبی آن برای هماهنگ کردن نوجوانان و جوانان بومی این کشور آمریکای شمالی با ارزش‌های جامعه سفیدپوست بین سال‌های ۱۸۷۴ تا ۱۹۹۶ راه انداخته بودند و بومیان کانادا را به زور در آن بر اساس روش‌های خود تربیت می‌کردند.

مدرسه شبانه‌روزی کاملوپس ایندین بزرگ‌ترین مدرسه اجباری ویژه کودکان بومی بود که زیر نظر دولت کاتولیک کانادا در ۱۸۹۰ آغاز به کار کرد و در دوران اوج در دهه ۱۹۵۰ بیش از ۵۰۰ دانش‌آموز داشت. دولت مرکزی کانادا مدیریت مدرسه را در ۱۹۶۹ در اختیار گرفت و آن را به اقامتگاه دانش‌آموزان محلی تبدیل کرد. هر چند این مدرسه در ۱۹۷۸ برای همیشه تعطیل شد و راز مرگ مرموز ۲۱۵ کودک بومی آن برای همیشه سربسته ماند.

گفته می‌شود برخی جنازه‌های موجود در گور جمعی حدود سه سال داشتند. انتشار خبر پیدا شدن این گور بسان یک بمب در رسانه‌های کانادا منفجر شده است. از ۱۸۶۳ تا ۱۹۹۸ بیش از ۱۵۰ هزار کودک به زور از خانواده‌های بومیان کانادا جدا و وارد مدارس شبانه‌روزی شدند. آنها در این مدارس اجازه نداشتند به زبان خود حرف بزنند و بر اساس فرهنگ بومی رفتار کنند. گزارش‌های آزار و اذیت شدید کودکان در این مدارس بارها در رسانه‌ها منتشر شده بود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟