کشف سیاره ای فراخورشیدی به اندازه مریخ

  • انتشار: ۷ جدی ۱۴۰۰
  • سرویس: فناوری اطلاعات
  • شناسه مطلب: 125749

به نقل از scitechdaily، به تازگی موشک کپلر ناسا یک سیاره فراخورشیدی به اندازه مریخ را که به دور ستاره کوتوله M KOI-۴۷۷۷ می‌چرخد، کشف کرد. گفته شده، دانشمندان برای بررسی بیشتر این سیاره جدید از یک طیف‌ نگار نجومی با دقت بالا استفاده کردند.

براساس گزارش‌ها، این سیاره تازه کشف شده به دلیل فاصله کم خود با ستاره M KOI-۴۷۷۷ هر ۱۰ ساعت یکبار می‌چرخد. کره جدید، کوچکترین سیاره با مداری بسیار کوتاه شناخته شده که می‌تواند به اخترشناسان کمک کند تا چگونگی شکل گیری این سیارات کمیاب را درک کنند. تلسکوپ کپلر نشان می‌دهد بخشی از نور ستاره توسط سیاره‌ای کاندید در حال عبور از مقابل ستاره در طول مدارش مسدود شده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که سیاراتی که به دور ستارگان می‌چرخند، کشش گرانشی کوچکی اعمال می‌کنند تا باعث تکان خوردن ستاره شوند. این لرزش منجر به تغییرات کوچکی در طول موج نور ساطع شده توسط یک ستاره در نتیجه اثر داپلر می‌شود. HPF برای تشخیص این تغییرات جزئی در طول موج  نزدیک به فروسرخ ساطع شده از ستاره‌های کوتوله M طراحی شده است.

یکی از اختر شناسان گفت: “ما با استفاده از طیف نگار HPF  می‌توانیم با حذف سایر منابع بالقوه سیگنال، مانند سیارات اضافی یا ستاره‌های نزدیک، تأیید کنیم که KOI-۴۷۷۷.۰۱ واقعاً یک سیاره است. اگرچه هنوز نمی‌توانیم جرم آن را تعیین کنیم، اما پیش بینی می‌کنیم جرم کره جدید حدود یک سوم جرم زمین و از آهن تشکیل شده  باشد.”

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟