کشته شدن۳۰ غیرنظامی درحملات هوایی امریکا در ولایت فراه

  • انتشار: ۱۷ میزان ۱۳۹۸
  • سرویس: امنیت و حوادثتیتر 2
  • شناسه مطلب: 69929

سازمان ملل متحد در گزارشی می‌گوید که در یک حمله هوایی نیروهای امریکایی چند ماه پیش در ولایت فراه، ۳۰ غیرنظامی به شمول زنان و کودکان کشته شده اند.

یافته‌های یک پژوهش مشترک بخش حقوق بشر دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) و کمیشنری عالی حقوق بشر این سازمان نشان می‌دهند که در یک عملیات نیروهای امریکایی به روز پنجم ماه می سال جاری میلادی، در ولسوالی بگواه ولایت فراه، ۳۰غیرنظامی به شمول چهارده کودک و یک زن جان باختند و نه غیرنظامی دیگر زخمی شدند.

در بخشی از این گزارش آمده‌است: «در حالی که حمله‌های هوایی بر مرکزهایی که ادعا شده‌است مراکز تولید و پردازش مواد مخدر بودند، اما این نخستین بار است که یوناما گزارش‌هایی را دربارۀ آمار بلند تلفات غیرنظامیان دریافت کرده‌است.»

اما ارتش ایالات متحده امریکا در افغانستان، این گزارش را رد می‌کند و می‌گوید که در این عملیات به طالبان و مرکزهای تولید مواد مخدر آنان زیان‌هایی رسیده‌است.

ارتش آمریکا در اعلامیه‌ای گفته‌است: «عملیات دربرابر منابع درآمد طالبان با درنظرداشت تخصص منابع مختلفی از سازمانهای دولتی وبا اتکا بر اطلاعات فشرده استخباراتی در درازای یک سال برنامه ریزی و اجرا شدند.»

با این همه، حملات هوایی نیروهای امریکایی نیز در ماه‌های گذشته به‌گونۀ کم پیشینه‌ای افزایش یافته‌اند. تازه‌ترین آمارهای نیروهای هوایی ایالات متحده نشان می‌دهند که این نیروها در ماه گذشته میلادی، ۹۴۸ بمپ را درافغانستان در برابر هراس‌افگنان بکار برده‌اند که در نه سال گذشته بی سابقه بوده‌است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟