کرزی: طرح «جو بایدن» بر مردم افغانستان تحمیل می‌شود/ باید از پیامد‌های طرح آمریکا در منطقه جلوگیری کرد

  • انتشار: ۲۸ سرطان ۱۴۰۰
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 117046

نشست مجازی «افغانستان، صلح و امنیت پایدار» امروز دوشنبه (۲۸ سرطان) با حضور بیش از ۵۰ تن از شخصیت‌های مطرح و طراز اول افغانستان و همچنین شخصیت‌ها و نمایندگانی از کشور‌های همسایه و منطقه از سوی جمهوری اسلامی ایران و به همت مجمع جهانی بیداری اسلامی آغاز به کار کرد.

حامد کرزی، رئیس جمهور سابق کشور که در این نشست صحبت می‌کرد گفت: کار مبارزه با تروریسم به گونه‌ای پیش برده شد که در تضاد آشکار با شعاری بود که تبلیغ می‌کردند. من از همان آغاز این گونه نحوه مبارزه با تروریسم که باعث تقویت افراطی آن شود مخالفت کردم تا جایی که پیمان امنیتی با آمریکا را به ضرر کشور دانستم.

وی افزود: اینک خروج نیرو‌های آمریکایی در شرایطی انجام می‌شود که جنگ مردم افغانستان را به ستوه آورده است. هرچند باعث حل مشکلات آمریکا با طالبان شد، اما موجب خاتمه جنگ و خونریزی در کشور ما نشد.

کرزی خاطر نشان کرد: خروج غیرمسئولانه آمریکا از افغانستان در حالی که غبار جنگ، فضا را تیره ساخته، می‌تواند شرایطی را ایجاد کند که قابل قبول نباشد.

وی در ادامه گفت: طرحی که از سوی جو بایدن برملا شد، این بار به صورت ناخواسته بر مردم افغانستان تحمیل می‌شود. اما باید از پیامد‌های آن در منطقه جلوگیری شود و برقراری صلح هرچه زودتر در افغانستان صورت گیرد.

رئیس جمهور سابق کشور با اشاره به مذاکرات بین‌الافغانی در تهران گفت: مذاکرات صلحی که در تهران برگزار شد، قدم مهمی در جهت دستیابی به صلح بود. بنده از برادران ایرانی تشکر می‌کنم.

وی ابراز امیدواری کرد، مذاکراتی که در قطر هم جریان دارد به نتیجه دلخواه برای مردم افغانستان برسد، و در بهترین و کوتاه‌ترین زمان صلح در افغانستان اتفاق افتد.

به نوشته آوا، کرزی در پایان گفت: یکی از مکانیزم‌های مهمی که در حال انجام است، از سوی تروئیکای سازمان‌یافته با حضور روسیه، چین، آمریکا و پاکستان است که به صورت مشترک کار می‌شود. پیوستن ایران به این مکانیزم می‌تواند توسعه روند صلح را فراهم کند.

گفتنی است که بخش اول این نشست از صبح امروز تا ظهر ادامه داشت و قسمت دوم نیز از ساعت ۲ بعد از ظهر تا ۵ عصر در حال برگزاری است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟