کرزی: امریکا و ناتو در افغانستان شکست خوردند

  • انتشار: ۱۵ سرطان ۱۴۰۰
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 116075
کرزی

حامد کرزی؛ رئیس‌ جمهوری پیشین می‌گوید که امریکا و ناتو در جنگ افغانستان شکست خوردند و بهتر است هرچه زوتر این مدیریت شکست‌خورده‌شان را پایان دهند.

رئیس‌ جمهوری پیشین در گفتگو با شبکه خبری اسکای بریتانیا حضور نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان را از دلایل مهم رشد تروریزم در افغانستان عنوان کرده و گفته‌است که با حضور نیروهای خارجی در افغانستان نه تنها وضعیت مردم بهتر نشد؛ بلکه بدتر از گذشته شده‌است.

کرزی افزوده‌است: «جامعه بین‌المللی به‌طور کامل از حضور ایالات متحده و نیروهای ناتو در افغانستان با نام مبارزه با تروریزم حمایت کرد… اما در دوران حضور آن‌ها در افغانستان بود که داعش در این کشور ظهور کرد.»

به گفته کرزی «اگرچه در میان آن‌ها افراد خوبی هم وجود دارند»؛ اما نمی‌توان نقش آنان در ادامه ناامنی و گسترش تروریزم در کشور را نادیده گرفت.

او همچنین گفته‌است: «اگر افغان‌ها در دوران حضور این نیروها همچنان از ناامنی و بی‌قانونی و حملات و درگیری‌ها رنج می‌برند، آن‌هم در حالی که هدف از حضور نیروهای غربی برقراری ثبات و امنیت بوده، به این معنی است که آن‌ها در انجام ماموریت‌شان در افغانستان شکست خورده‌اند.»

آقای کرزی در ادامه گفته‌است: «اکنون همه‌چیز به افغان‌ها بستگی دارد که باید راه‌شان را پیدا کنند. ما باید راه خود را در کنار پاکستان پیدا کنیم. باید با کمک همسایگان خوب، راهی پیدا کنیم. ما باید راه‌مان را در درون جامعه خود پیدا کنیم.»

رئیس ‌جمهوری پیشین همچنین از نشست و گفتگوی اشرف‌غنی و جو بایدن؛ رؤسای جمهوری افغانستان و امریکا ابراز ناامیدی کرده و گفته‌است: «آن‌ها باید درباره صلح صحبت می‌کردند نه در این باره که چند هلی‌کوپتر فراهم خواهد شد.»

کرزی همچنین به خاطراتی از سفر خود به واشنگتن در اوایل سال ۲۰۰۰ میلادی اشاره کرده؛ زمانی که به گفته او، سیاستمداران امریکا سعی داشتند او را برای ایجاد زندان‌های بیش‌تر قانع کنند تا بتوانند افراد بیش‌تری را زندانی کنند.

او گفته‌است که او نه تنها با این ایده مخالفت کرده؛ بلکه خواستار بسته‌شدن زندان بگرام در پایگاه نظامی نیز شده‌است؛ زندانی که به گفته او مترادف با شکنجه و وحشت بوده‌است.

کرزی در بخشی از گفتگویش گفته‌است: «به او (سناتور جمهوری‌خواه لیندزی گراهام) گفتم که چرا می‌خواهید در افغانستان زندان‌های بیش‌تری ایجاد کنید؟ شما نباید در افغانستان حضور داشته باشید و ما به شما اجازه نمی‌دهیم و اگر این‌گونه عمل کنید، افغان‌ها با شما همان رفتاری را می‌کنند که با اتحاد جماهیر شوروی داشتند. لیندزی گراهام به من نگاه کرد و گفت تو تنها یک نفر هستی، چگونه می‌توانی جلو ما را بگیری؟!»

او معتقد است که در نهایت نیز بی‌اعتنایی به خواسته‌های مردم افغانستان باعث شکست مأموریت امریکایی‌ها و ناتو در افغانستان شده‌است.

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که گفته می‌شود کرزی با حمایت امریکایی و سوار بر تانک امریکایی وارد ارگ ریاست جمهوری شده و ۱۳ سال بر افغانستان حکومت کرده‌است؛ اگرچه او در اواخر دوران حکومت خود از امریکا و غرب فاصله گرفت، از امضای پیمان امنیتی با امریکا سر باززد و پس از ریاست جمهوری نیز به روسیه، هند و ایران نزدیک شد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟