کانادا و عربستان روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفتند

  • انتشار: ۴ جوزا ۱۴۰۲
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 140006

کانادا و عربستان سعودی پس از ۵ سال با از سرگیری روابط کامل دیپلماتیک و تعیین سفرای جدید موافقت کرده‌اند.

کانادا و عربستان سعودی، روز چهارشنبه، سوم جوزا، با از سرگیری روابط کامل دیپلماتیک و تعیین سفرای جدید موافقت کردند.

کانادا و عربستان سعودی روابط دیپلماتیک خود را که در سال ۲۰۱۸ به پایین‌ترین سطح خود کاهش یافته بود، به صورت کامل از سر گرفتند. این دو کشور در سال ۲۰۱۸ در پی اظهار نظر وزارت خارجه کانادا که در توییتری از فعالان بازداشت‌ شده حقوق زنان در عربستان حمایت کرده بود قطع شد.

عربستان در واکنش به این توییت، سفیر کانادا را اخراج کرد، سرمایه‌گذاری خود در کانادا را فروخت و از دانشجویان این کشور که در کانادا تحصیل می‌کردند خواست که این کشور را ترک کنند.

در بیانیه وزارت خارجه عربستان و کانادا که روز گذشته صادر شد آمده است که این تصمیم در پی مذاکرات جاستین ترودو؛ نخست وزیر کانادا و محمد بن سلمان؛ ولیعهد عربستان سعودی در حاشیه اجلاس سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا-پاسیفیک در نوامبر سال گذشته اتخاذ شده است.

وزارت خارجه کانادا اعلام کرده که «تمایل دوجانبه‌ برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک میان دو کشور بر پایه احترام متقابل و منافع مشترک وجود دارد»

بربنیاد گزارش‌ها، کانادا ژان فیلیپ لینتو را به عنوان سفیر جدید خود در ریاض برگزیده است.

تنش‌ها میان کانادا و عربستان سعودی پس از توییت‌های دیپلمات‌های کانادایی افزایش یافت که از ریاض خواسته بودند «بلافاصله» فعالان بازداشت‌شده حقوق زنان را آزاد کند.

از جمله کسانی که در آن زمان دستگیر شدند، سمر بدوی بود که برادر نویسنده‌اش، رائف بدوی در سال ۲۰۱۲ در عربستان سعودی دستگیر و سپس به دلیل توهین به اسلام به هزار ضربه شلاق و ۱۰ سال زندان محکوم شد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟