چین: آمریکا به دنبال سیاسی کردن موضوع همه گیری کروناست

  • انتشار: ۸ جوزا ۱۴۰۰
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 113677

به نقل از رویترز، ژائو لی جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: آمریکا به تحقیقات علمی درباره همه گیری کرونا اهمیت نمی‌دهد.

وزیر خارجه چین گفت: ردیابی منشاء ویروس کرونا یک مسئله مهم علمی است، اما آمریکا در تلاش است تا با استفاده از سازمان‌های اطلاعاتی خود هدایت این موضوع را به طور خودسرانه برعهده بگیرد. این موضوع تنها این را نشان می‌دهد که آنچه که دولت آمریکا اولویت کمی برای آن قائل است واقعیت‌ها و حقایق علمی است. طرف آمریکایی علاقه‌ای به تحقیقات علمی ندارد و فقط به دنبال سیاسی کردن موضوع به منظور فریبکاری است.

وی افزود: جهان شاهد آن است که اخیراً طرف آمریکایی بار دیگر خواهان تحقیقات درباره شیوع ویروس کرونا از یک آزمایشگاه در چین شده است. این اقدام با ادعا‌های نادرست و مقاصد شیطنت آمیز صورت می‌گیرد. من می‌خواهم دو مطلب را به آن‌ها یادآوری کنم. اول اینکه انتشار ویروس کرونا و آن هم از یک آزمایشگاه در چین بسیار غیرمحتمل است. این موضوع عینا در گزارش مربوط به مأموریت مشترک سازمان جهانی بهداشت و چین آمده است. دوم اینکه این آمریکا است که دارای بیشترین مقیاس و بالاترین تعداد آزمایشگاه‌های بیولوژیکی در جهان است و با پوشش رسانه‌ای تلاش می‌کند که انتشار برخی از ویروس‌ها را از پایگاه تحقیقات بیوشیمیایی فورت دتریک (Fort Detrick) از اذهان عمومی پنهان کند.

او ادامه داد: من می‌خواهم این موضوع را از آن‌ها بپرسم که چه زمانی آمریکا قصد دارد توضیحی راجع به شیوع بیماری‌های تنفسی غیر قابل توجیه در ویرجینیای شمالی در ماه ژوئیه سال ۲۰۱۹ و شیوع گسترده بیماری ایوالی (EVALI) در ویسکانسین ارائه کند؟ آیا طرف آمریکایی اراده و شهامت دعوت از کارشناسان سازمان جهانی بهداشت برای تحقیق درباره این موضوعات را دارد؟

این درحالی است که رئیس جمهور آمریکا از سازمان‌های اطلاعاتی این کشور خواسته است ظرف مدت ۹۰ روز گزارش مربوط به چگونگی منتشر شدن ویروس کرونا را ارائه کنند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟