چین آماده همکاری با آمریکا برای مدیریت اختلافات است

  • انتشار: ۱۹ عقرب ۱۴۰۰
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 123880

به نقل از رویترز، «شی جینپینگ» رئیس‌جمهوری چین در نامه‌ای که سه‌شنبه از سوی کین گانگ سفیر چین در ایالات متحده در ضیافت شام کمیته ملی روابط آمریکا – چین در واشنگتن خوانده شد، گفت چین آماده همکاری با ایالات متحده در مسائل منطقه‌ای و جهانی است.  

هنوز تاریخ دقیقی برای نشست مجازی جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا و همتای چینی او اعلام نشده است، اما یک منبع مطلع گفت که این جلسه قرار است طی روزهای آتی برگزار شود.

سخنگویان کاخ سفید و سفارت چین در واشنگتن از تایید اینکه چنین نشستی میان جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا و شی جینپینگ برای روزهای آتی در دستورکار است یا خیر امتناع کردند.  

تبادلات دیپلماتیک پرتنش میان ایالات متحده و چین در اوایل دولت بایدن، متحدان را ناخشنود کرد و مقامات ایالات متحده معتقدند که تعامل مستقیم با شی بهترین راه برای جلوگیری از پیچیده شدن روابط بین این دو اقتصاد بزرگ جهان به سمت درگیری است.

دو طرف گفته‌اند که روی کلیات برگزاری نشستی مجازی میان بایدن و شی، پیش از پایان سال جاری میلادی توافق کرده‌اند و این حاصل مذاکرات ماه گذشته جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا و یانگ جیئچی، دیپلمات ارشد چین است که در زوریخ سوئیس انجام شد.

منابع مطلع ماه گذشته به رویترز گفتند که با توجه به محدودیت‌های داخلی در چین در ارتباط با کووید و عدم تمایل شی به سفر، واشنگتن در تلاش است تا یک تماس ویدیویی در ماه نوامبر برقرار کند

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟