چین، بایدن را مسخره کرد

  • انتشار: ۱۵ عقرب ۱۴۰۰
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 123620

با وجود غیبت رئیس جمهوری چین در اجلاس آب و هوایی گلاسکو، پکن از فرصت استفاده کرده و اظهارات بایدن را در این اجلاس مورد تمسخر قرار داد و وی را فردی ناتوان تلقی کرد.

به نقل از شبکه خبری فاکس نیوز، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی افتتاحیه اجلاس آب و هوایی گلاسکو که روز دوشنبه انجام شد بر ضرورت “اقدام و وحدت” تاکید کرده و از این اجلاس برای عذرخواهی از اقدام دولت ترامپ در خارج شدن از پیمان آب و هوایی پاریس استفاده کرد.

وی گفت: لزومی برای عذرخواهی نمی‌بینم، اما به خاطر این واقعیت که ایالات متحده در دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا از توافق پاریس خارج شد، عذرخواهی می‌کنم. این مساله ما را کمی در موضع ضعف قرار داده است.

خبرنامه گلوبال تایمز چین در سرمقاله‌ای با اشاره به این عذرخواهی و مطالبی که بایدن مطرح کرد، وی را با عبارت “عذرخواهی نجیبانه بایدن” مورد تمسخر قرار داد.

این گزارش بر اختلاف میان رای دهندگان آمریکایی تاکید و به برخی اظهارنظرهای آنلاین از سوی شهروندان آمریکایی اشاره کرد که نمی‌توانند تا سال ۲۰۲۴ صبر کنند تا حزب جمهوری‌خواه یا حتی خود دونالد ترامپ برای عذرخواهی بایدن در اجلاس گلاسکو، عذرخواهی کند!

این گزارش تلاش کرد تا حتی وجهه بحث‌برانگیزتر تغییرات آب و هوایی در ایالات متحده را مهمتر جلوه دهد و اختلافات بین بایدن و دونالد ترامپ را برجسته کند. “خو لیانگ”، دانشیار دانشکده روابط بین‌الملل دانشگاه مطالعات بین‌المللی پکن مدعی شد که چنین نمایش‌هایی از سوی رهبران آمریکایی نشان‌دهنده “افول ایالات متحده” است.

این اظهارات از سوی این روزنامه چینی در حالی صورت گرفت که شی جینپینگ، رئیس جمهوری این کشور به دلیل محدودیت‌های کرونایی جدید نتوانست در اجلاس آب و هوایی گلاسکو شرکت کند و همین مساله انتقادهایی را از سوی بایدن در پی داشت و سوالاتی نیز درباره تعهدات پکن برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای مطرح شد.

چین بزرگترین تولید کننده گاز دی اکسید کربن است و قول داده تا سال ۲۰۳۰ انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهد و تا سال ۲۰۶۰ کربن صفر را در دستور کار خود قرار دهد. آمریکا و سایر کشورها نیز به پکن تاکید دارند تا تعهدات بیشتری در این باره دهد اما دولت پکن گفته که این تعهدات تنها در ازای امتیازات سیاسی خواهد بود.

ترامپ نیز اظهارات بایدن را مورد بحث قرار داد و مدعی شد که رهبران جهان به بایدن خندیدند.

منبع: ایسنا

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟