چه انتظاری از ساختار معیوب می‌شود داشت؟؟؟

  • انتشار: ۱۶ میزان ۱۴۰۰
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 122056

رئیس جمهور به عنوان فرد اول مملکت دو دفتر دارد. یکی دفتر سیاسی و ملکی که آن هم در افغانستان به دو بخش تقسیم میشود. اداره‌ی امور ریاست جمهوری که‌ کارهای اجرایی و تخنیکی ریاست جمهوری را پیش میبرد و ریاست دفتر ریاست جمهوری که مسائل سیاسی و تشریفاتی ریاست جمهوری به عهده آن است.

دفتر نظامی و امنیتی رئیس جمهور هم به نام شورای امنیت یاد میشود. شورای امنیت در واقع دارالانشای شورای امنیت ملی است.

اداره امور نقش سکرتریت کابینه را دارد. یعنی رئیس اداره امور در واقع سکرتر ارشد کابینه است و یک پل ارتباطی بین کابینه و رئیس جمهور است. وظیفه‌ی اصلی‌اش هم همان برگزاری و تنظیم جلسات کابینه و ابلاغ تصامیم و مصوبات کابینه به ادارات است.

تحت زمامداری اشرف غنی اما اداره امور و شورای امنیت نقش پالیسی‌ساز و رهبری کابینه و ارگان‌های امنیتی را بر عهده داشتند. فضلی و محب هر کدام وزرا را پیش خود میخواستند و شخصاً به آنان هدایت میدادند. در حالی که مقام و شان یک وزیر بالاتر از آنها بود. بعضاً برخی وزرا در اداره امور حتی شانس ملاقات با خود فضلی را هم پیدا نمیکردند و با یکی از معاونان یا رئیسان اداره ملاقات میکردند و کسب تکلیف میکردند. محب جلسات ارگانهای امنیتی را رهبری میکرد. جنرال چهار ستاره را پایین دست خود میشاند و به او هدایت میداد که چه کنی و چه نکنی. کسی که دکترای ویدیوهای سه بُعدی و انیمیشن ( دقیق یادم نیست ولی همچین چیزی بود ) داشت. خب شما چه انتظاری از این حکومت و با این ساختار میتوانستید داشته باشید؟

عمار واعظی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟