چهاردهمین روز عملیات نظامی روسیه در اوکراین

  • انتشار: ۱۸ حوت ۱۴۰۰
  • سرویس: بین المللتیتر 2
  • شناسه مطلب: 128456
روسیه اوکراین

پس از گذشت ۱۳ روز از آغاز حمله روسیه به اوکراین که با فرمان «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه از پنجم حوت  با هدف دور کردن تهدیدات ناتو و غرب از مرز‌های این کشور آغاز شد، درگیری‌های نظامی روسیه و اوکراین به چهاردهمین روز خود رسیده است.

منابع رسانه‌ای اعلام کردند تروریست‌ها و شبه‌نظامیان مستقر در شرق سوریه برای جنگ با روسیه به اوکراین اعزام شدند. چندی پیش دیمیتری کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین اعلام کرد که تعداد کل درخواست مزدوران خارجی برای کمک به ارتش اوکراین در مبارزه با روسیه به ۲۰ هزار نفر رسیده است. بخش امنیت وزارت خارجه روسیه نیز اعلام کرد آمریکا با استفاده از پایگاه غیرقانونی خود در سوریه در حال جذب و اعزام عناصر تروریستی از سوریه به اوکراین است.

این در حالی است که آمریکا و غرب با وجود ارسال تجهیزات نظامی به کی‌یف و تحریم‌ها علیه روسیه، مدعی شده‌اند که در درگیری‌های اوکراین مداخله نخواهند کرد. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز گذشته (سه‌شنبه) واردات نفت‌وگاز از روسیه را ممنوع کرد. وزیر انرژی انگلیس نیز اعلام کرد که این کشور تا پایان سال ۲۰۲۲ واردات نفت و محصولات نفتی روسیه را متوقف خواهد کرد. به نوشته پایگاه «اوپن دموکراسی» مهمترین هدف کشور‌ها از جنگ آفرینی، افزایش فروش سلاح است.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین روز گذشته در پیامی ویدئویی صراحتاً اعلام کرد: «سیزده روز است که فقط وعده می‌شنویم، سیزده روز، زمانی است که به ما می‌گویند کمک در آسمان است، هواپیما‌هایی وجود خواهد داشت، آن‌ها را به ما تحویل می‌دهند؛ مقصر مرگ مردم در اوکراین کشور‌های غربی هستند.»

پیش از این یکی از نمایندگان پارلمان آلمان در سخنرانی خود گفت: «این ناتو بود که به مرز‌های روسیه نزدیک شد. شما روسیه را واداشتید به آغوش چین پناه ببرد. روسیه ۱۵ سال پیش به شما هشدار داده بود.»

این در حالی است که رئیس‌جمهور روسیه به تازگی با تأکید بر این‌که «روس‌ها و اوکراینی‌ها ملتی واحد هستند» گفته است نازی‌های جدید از غیرنظامیان اوکراینی به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند؛ نظامیان روسی از وطن خود دفاع می‌کنند و برای از بین بردن نازی‌های جدید در اوکراین تلاش می‌کنند.

روابط مسکو و کی‌یف که پس از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه دچار تنش شده بود با مداخلات آمریکا و هم‌پیمانانش و دادن وعده‌هایی به اوکراین، به درگیری نظامی ختم شد. کشورهای غربی با وعده عضویت اوکراین در پیمان ناتو، اقدام به افزایش نیروهای نظامی در اروپای شرقی و در نزدیکی مرزهای روسیه کردند.

تاکنون سه دور مذاکره بین هیئت‌های روسی و اوکراینی برای کاهش تنش‌ها برگزار شده است. هیئت مذاکره‌کننده اوکراینی اعلام کرده است در دور سوم مذاکرات با روسیه هر دو طرف موافق هستند که به صحبت‌های یکدیگر گوش دهند و تاکنون بحث مؤثری داشته‌اند.

بررسی استقرار سامانه موشکی پاتریوت آمریکا در لهستان – ۱۸/۱۲/۱۴۰۰ ۰۰:۰۰
دستیار آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد واشنگتن در حال بررسی استقرار سامانه موشکی پاتریوت در لهستان است.

به صدا درآمدن آژیر خطر در کی‌یف – ۱۸/۱۲/۱۴۰۰ ۰۰:۳۰

شبکه خبری الجزیره به نقل از خبرنگار خود اعلام کرد آژیر خطر در کی‌یف، پایتخت اوکراین به صدا درآمده است.

حمله موشکی روسیه به پایگاه نظامی اوکراین در نزدیکی کی‌یف – ۱۸/۱۲/۱۴۰۰ ۰۱:۱۰

شبکه خبری المیادین به نقل از خبرنگار خود در اوکراین از حمله موشکی روسیه به پایگاه نظامی اوکراین در نزدیکی فرودگاه پاریسیون، در شرق کی‌یف خبر داد.

حمله سایبری به وب‌سایت تعدادی از سازمان‌های دولتی روسیه – ۱۸/۱۲/۱۴۰۰ ۰۱:۱۰

به گزارش خبرگزاری ریانووستی، وزارت تحول دیجیتال روسیه گزارش داد که وب‌سایت تعدادی از سازمان‌های دولتی این کشور مورد حمله قرار گرفته است.

وزارت تحول دیجیتال روسیه از هک شدن سرویس نظارت دولتی (ویجت) که متعلق به وزارت توسعه اقتصادی است و در وب‌سایت‌های تعدادی از سازمان‌های دولتی ادغام شده است، خبر می‌دهد. این سرویس ظرف یک ساعت بازیابی شد. سازمان‌های دولتی تحت حمایت جدی و نظارت شبانه‌روزی تیم‌های امنیت سایبری هستند.

پنتاگون: پیشنهاد لهستان برای انتقال جنگنده به اوکراین موجب نگرانی همه اعضای ناتو است – ۱۸/۱۲/۱۴۰۰ ۰۲:۰۰

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) مدعی شد: ما معتقد نیستیم که پیشنهاد لهستان برای انتقال جنگنده‌های لهستانی به اوکراین قابل حمایت باشد.

به گزارش ریانووستی، سخنگوی پنتاگون گفت: پیشنهاد لهستان برای انتقال جت‌های جنگنده به اوکراین نگرانی واقعی همه اعضای ناتو را برانگیخته است.

تجهیزات نظامی ارتش روسیه – ۱۸/۱۲/۱۴۰۰ ۰۳:۳۰

خبرگزاری آرتی گزارش داد، وزارت دفاع روسیه ویدئویی از اسلحه‌های خودکششی و دانش‌آموختگان نظامی که در جریان عملیات ارتش این کشور در اوکراین در حال حرکت هستند را منتشر کرده است.

پنتاگون مخالف فرستادن جنگنده‌های لهستان به اوکراین است – ۱۸/۱۲/۱۴۰۰ ۰۳:۳۴

نشریه پولیتیکو به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد، وزارت دفاع آمریکا مخالف فرستادن هواپیما‌های جنگنده لهستان به اوکراین است.

ارتش آمریکا قطعات حساس موشک‌های استینگر را قبل از تحویل به اوکراین خارج کرده است – ۱۸/۱۲/۱۴۰۰ ۰۳:۴۱

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال به نقل از نمایندگان کنگره آمریکا گزارش داد، دلیل تأخیر در ارسال موشک‌های «استینگر» به اوکراین این است که این موشک‌ها حاوی قطعاتی هستند که طبقه‌بندی شده‌اند.

نمایندگان کنگره گفتند، ارتش آمریکا درخواست قانونگذاران برای ارسال موشک‌های استینگر به اوکراین را در پاییز ۲۰۲۱ میلادی رد کرد. دولت بایدن تسلیحات آمریکایی را از کشور‌های بالتیک به اوکراین در اوایل فوریه منتقل کرد.

کنگره آمریکا تأکید کرد: ارتش قطعات حساس موشک‌های استینگر را قبل از تحویل به اوکراین خارج کرده است.

روسیه رسماً از حضور در بازی های جام جهانی محروم شد – ۱۸/۱۲/۱۴۰۰ ۰۶:۰۰

فیفا اعلام کرد: به دلیل اقدامات روسیه در حمله نظامی به اوکراین هیئت مدیره این سازمان تصمیم گرفته است مجوز حضور روسیه در بازی های جام جهانی را صادر نکند.

در روزهای اخیر یوفا نیز اعلام کرده بود تیم های باشگاهی روسیه از حضور در رقابتها محروم می شوند.

جنگ اوکراین بدترین بحران پناهجویان در اروپا را رقم زد – ۱۸/۱۲/۱۴۰۰ ۰۶:۰۷

سازمان های بشردوستانه در اروپا اعلام کردند: تنشهای نظامی میان روسیه و اوکراین موجب شد بدترین بحران انسانی و پناهجویان از جنگ جهانی دوم تا به امروز در اروپا رقم بخورد.

به گفته منابع خبری آگاه از ابتدای جنگ تا به حال بیش از ۲ میلیون پناهجوی اوکراینی که نیمی از آنها کودک بوده اند برای نجات جان خود مجبور به ترک اوکراین شده اند.

روسیه امروز را آتش بس اعلام کرد – ۱۸/۱۲/۱۴۰۰ ۰۶:۴۰

میخائیل میزینتسف، رییس مرکز کنترل دفاع ملی روسیه اعلام کرد: نیروهای روسی از ساعت ۱۰ صبح امروز(چهارشنبه) به وقت محلی مسکو به طور موقت آتش بس اعلام خواهند کرد تا امکان عبور امن غیرنظامیانی که مایل به ترک کی یف هستند فراهم شود.

هنوز مشخص نیست گذرگاه های امن برای عبور پناهجویان از روسیه یا بلاروس عبور می کند یا خیر. پیشتر اوکراین با گذرگاه هایی که از این دو کشور عبور می کرد، مخالفت کرده بود.

اوکراین نیروهای روسیه را به گلوله باران یکی از گذرگاه های امن برای تخلیه پناهجویان از ماریوپل در جنوب این کشور متهم کرده است.

دست رد آمریکا به سینه لهستان برای ارسال جنگنده به اوکراین – ۱۸/۱۲/۱۴۰۰ ۰۷:۰۰

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد: واشنگتن نمی تواند از پیشنهاد لهستان برای ارسال جنگنده میگ ۲۹ به اوکراین حمایت کند.

پنتاگون در این باره گفت: پرواز هواپیماهای جنگی از خاک ناتو بر فراز منطقه جنگی در اوکراین نگرانی های جدی برای کل ائتلاف ناتو ایجاد خواهد کرد.

موشکهای پاتریوت آمریکا در راه لهستان برای مقابله با هر گونه تهدید علیه متحدان واشنگتن در بحبوحه جنگ اوکراین – ۱۸/۱۲/۱۴۰۰ ۰۷:۱۰

سخنگوی فرماندهی منطقه اروپای آمریکا روز گذشته اعلام کرد: واشنگتن دو فروند موشک پاتریوت به را عنوان “سپر دفاعی آمریکا” در لهستان مستقر خواهد کرد تا از این طریق با هر گونه تهدید احتمالی علیه متحدان آمریکا و ناتو در جریان بحران اوکراین و درگیری های نظامی با روسیه مقابله کند.

گفته می شود موشکهای پاتریوت برای مقابله و نابودی موشکهای بالستیک کوتاه برد، هواپیماهای پیشرفته نظامی و موشکهای کروز طراحی شده اند.

بایدن: جنگ اوکراین برای پوتین “هرگز پیروزی” به همراه نخواهد داشت – ۱۸/۱۲/۱۴۰۰ ۰۸:۰۰

جو بایدن، رییس جمهور آمریکا روز گذشته گفت: پوتین هرگز نمی تواند به یک پیروزی چشمگیر در اوکراین دست یابد. خشم جهانی نسبت به وضعیت غیرنظامیان در مناطق مختلف اوکراین افزایش پیدا کرده و این اصلاً برای پوتین اتفاق خوبی نیست.

بایدن در ادامه تاکید کرد: این حمله بهای سنگینی برای پوتین به همراه خواهد داشت که با ادامه این روند بیش از پیش آشکار می شود.

قطع ارتباط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با سامانه داده‌های هسته‌ای چرنوبیل – ۱۸/۱۲/۱۴۰۰ ۰۸:۲۰

خبرگزاری فرانسه اعلام کرد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید ارتباطش با سامانه داده‌های هسته‌ای چرنوبیل قطع شده است.

آژانس می‌گوید که نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل دیگر داده‌ها را به ناظر سازمان ملل مخابره نمی‌کند. گفته می‌شود کارکنانی که زیر نظر گارد روسیه در تاسیسات اوکراین کار می‌کنند نگران این موضوع هستند.

رافائل گروسی نیز در بیانیه ای گفت: «آژانس در حال بررسی وضعیت سیستم‌های نظارت پادمانی در سایر نقاط اوکراین است و به زودی اطلاعات بیشتری را ارائه خواهد کرد.»

ساعاتی قبل نیرو‌های گارد ملی روسیه کنترل کامل نیروگاه اتمی “زاپروژیا” در اوکراین را به دست گرفته اند و فعالیت‌های عادی این نیروگاه ادامه دارد و میزان تشعشعات رادیو اکتیو در آن نرمال است.

گارد ملی روسیه: نیرو‌های گارد ملی اوکراین در نیروگاه زاپروژیا، سلاح‌های خودشان را تحویل دادند ۱۸/۱۲/۱۴۰۰ ۰۸:۳۰

گارد ملی روسیه اعلام کرد نیرو‌های گارد ملی اوکراین که حراست نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا را برعهده داشتند، سلاح‌های خود را تحویل دادند و نیرو‌های گارد ملی روسیه به طور کامل کنترل این نیروگاه را در دست دارند.

تصاویر ماهواره‌ای حاکی از حرکت کاروان ارتش روسیه به طرف کی‌یف است – ۱۸/۱۲/۱۴۰۰ ۰۹:۳۰

شرکت مکسار اعلام کرد تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد کاروان ارتش روسیه به طرف کی‌یف پایتخت اوکراین حرکت کرد.

شرکت ارائه دهنده فناوری فضایی ماکسار تصاویر ماهواره‌ای منتشر کرده است که به نظر می‌رسد کاروان روسی را در نزدیکی فرودگاه آنتونوف در چند کیلومتری شمال غرب کی‌یف نشان می‌دهد.
تصاویر زیر پل آسیب دیده‌ای را در «ایرپین» در جنوب آنتونوف و در حومه پایتخت نشان می‌دهد که جمعیت در اطراف آن دیده می‌شود.

کاروان روسیه

روسیه: آمریکا نگران آشکار شدن آزمایشات بیولوژیک خود در اوکراین است – ۱۸/۱۲/۱۴۰۰ ۱۰:۰۰

سفیر روسیه در واشنگتن گفت: آمریکا از آن می ترسد که عوامل بیماری زایی که در آزمایشگاه‌های بیولوژیک اوکراین نگهداری می کند به دست روسیه بیفتد و در این صورت، آمریکا به نقض توافقنامه ممنوعیت تسلیحات بیولوژیک متهم شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟