چرا مراجع عظام تقلید دیر پیام دادند؟

  • انتشار: ۲۱ ثور ۱۴۰۰
  • سرویس: دیدگاهگوناگون
  • شناسه مطلب: 112616

بسیاری انتقاد کردند که چرا مراجع عظام تقلید در محکومیت فاجعه قتل عام مکتب سیدالشهدا دیر پیام دادند. منتقدین، مجتهدین را متهم به بی مسؤولیتی و سهل انگاری کردند. اما واقعیت این نیست، چیز دیگریست.

مراجع تقلید به مصلحت کلی و عام مسلمانان می اندیشند. بدون شک، آنها بیشترین ارتباط را با مقلدین خود از طریق دفاتر و وکلایشان دارند و از مصائب و تلخکامی های آنها نیز مطلعند. علاوه بر ارتباط محکمی که دارند، بیش از هر نهاد دیگری حتی الامکان در بهبود وضعیت مناطق محروم تلاش دارند، بی آنکه ادعا کنند.

آن مصلحت کلان که عامل سکوت مراجع تقلید می شود، پرهیز از تشدید جنگ های فرقه ای و مذهبی است که مبادا سراسر جهان اسلام را به کام خود فرو برند. لذا، آنان در عین حالی که از این دست فجایع عمیقا متأثر و اندوهگین می شوند، نهایت خویشتنداری را نیز پیشه ی خویش می سازند.

تلاش مراجع برقراری صلح و آرامش فراگیر در سطح جهان اسلام است و از آتش افروزی فرقه ای به شدت دوری می جویند. اما وقتی دنیا در برابر این قتل عام واکنش نشان دادند و اوج جنایت درنده خویان تروریست بر همگان روشن شد، مراجع تقلید نیز پیام دادند تا شائبه ی موضع گیری فرقه ای در آن نباشد، بلکه صرفا یک واکنش انسانی در برابر یک جنایت ضدبشری است.
ازین رو، بهتر است، زود قضاوت نکنیم.

علی اکبر شریفی رهگذر

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟