چرا سعودی، سفارت خود در کابل را تعطیل کرد؟؟

  • انتشار: ۱۹ دلو ۱۴۰۱
  • سرویس: تیتر 2دیدگاه
  • شناسه مطلب: 135602

عربستان سعودی، سفارت خود در کابل را به بهانه تهدیدات امنیتی تعطیل کرد و ذبیح الله مجاهد نیز در واکنش به این اقدام، از کشورهای مختلف خواست با این گروه از روی مرحمت و عاطفه انسانی برخورد کنند.
مجاهد همچنین گفته است که «فشار، ایجاد تشویش و خواست‌های مداخله گرایانه به نفع هیچ کس نیست.»

تعطیلی سفارت عربستان در کابل و موضع گیری معنادار سخنگوی طالبان، به احتمال بسیار زیاد، مربوط است به تغییراتی که قرار بوده در کابینه طالبان و مطابق میل و نظر عربستان ایجاد شود.

طی چند روز گذشته، خبرهایی در برخی محافل سیاسی به صورت محرمانه و نیمه محرمانه بر سر زبانها بود که قرار است حداقل ده نفر از افراد مورد حمایت عربستان سعودی در مناصب بالای حکومتی مقرر شوند و لیست هایی هم دست به دست میشد که نشان میداد حکومت طالبان با ترکیب جدید، از نفوذ و سیطره کامل قطر تا حدی خارج میشود و نقش عربستان در تحولات افغانستان پررنگ تر خواهد شد.

با توجه به مواضع ذبیح الله مجاهد، میتوان اینگونه استنباط کرد که اصل این خبرها تا حدی نزدیک به واقع بوده و عربستان تلاش می‌کرده تا بر نفوذ خود بر اداره کابل بیفزاید، اما طالبان، در برابر توقعات عربستان از خود مقاومت نشان داده اند و همین موضوع سبب شده تا عربستان با تعطیلی سفارت خود در کابل، ضمن نشان دادن عصبانیتش از اداره کابل، عملاً این حکومت را تحریم کند.

اگر این وضعیت دوام پیدا کند، انتظار این است که عربستان، حمایت خود از گروه‌های تروریستی مسلح مخالف طالبان (همان گروههایی که در سوریه و عراق نیز مورد حمایت سعودی بودند) را افزایش دهد.

سوال مهم اینست که طالبان، علیرغم ادعای مخالفت با گروههایی نظیر داعش و… چرا در صدد تحریک عربستان سعودی و حرکت دادن منطقه به سمت بحران هستند؟؟

نمیتوان تصور کرد که مخالفت طالبان با عربستان، اقدامی در راستای پیشگیری از مداخلات خارجی است. چه اینکه همه میدانند که طالبان، از خود اراده و اختیاری ندارند و اساسا مجری تصمیماتی هستند که از خارج برای آنها گرفته می‌شود.

توسعه‌یافتن بحران در افغانستان، دقیقا همان چیزی است که مطلوب آمریکا در افغانستان است و طالبان نه تنها عاملی برای تقابل یا مهار این بحران نیستند، بلکه نقش موثری در تقویت آن دارند.

بحران سازی و ایجاد آشوب در منطقه، بخشی از مأموریت طالبان است که آرام آرام در حال کلید خوردن است.

سید احمد موسوی مبلغ

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟