چرا از نگاه طالبان این نوع پوشش، “حجاب صحیح” نیست؟

  • انتشار: ۱۹ ثور ۱۴۰۱
  • سرویس: دیدگاهگوناگون
  • شناسه مطلب: 130335

گروه طالبان با انتشار تصاویر زیر، این نوع پوشش را «حجاب صحیح» ندانسته بلکه بر پوشیدن برقع تأکید کرده است. در مطلب طالبان که در پایگاه اطلاع‌رسانی «عزم‌نیوز» وابسته به این گروه منتشر شده و جدا از طرح حجاب طالبان است، آمده است:

“پړونی او مروج حجاب ځکه صحیح حجاب نه دی چې هغه کې د ښځو زینت نه پټیږی، بلکې هغه خپل یو ډول ښکلا لری، د خلکو توجه ور اوړی.”
ترجمه
چادر و حجاب رایج، به خاطر این حجاب صحیح نیست که در آن زینت زن‌ها پنهان نشده بلکه این نوع پوشش، زیبایی خود را دارد و توجه مردم به آن جلب می‌شود.

این اصل ماجرا بود اما سوال این است که چرا از نگاه طالبان لباس‌های زیر، حجاب صحیح نیست و این گروه تأکید دارد که زنان افغانستان باید از برقع چین‌دار افغانی استفاده کنند؟
اگر یکی از لباس‌های زیر اشکال شرعی می‌داشت، پاسخ این بود که طالبان به پیروی از دیدگاه برخی علمای جهان اسلام، این نوع حجاب را صحیح ندانسته و بر استفاده از پوشیدن برقع اصرار می‌کنند اما همان‌طور که در تصویر اول می‌بینید، تمام بدن زن پوشیده شده است ولی بازهم این نوع حجاب مورد تأیید طالبان نیست. پس طالبان چه می‌خواهند؟
جدا از دیدگاه‌های بدوی طالبان نسبت به زنان و جهان و برداشت‌های سطحی این گروه از دین اسلام، در حال حاضر زنان مانع و چالش بزرگی در برابر حاکمیت طالبان به شمار می‌روند و به همین دلیل این گروه برای حذف نیمی از پیکر جامعه، به جنگ این قشر برآمده است. طالبان تاکنون موانع زیادی برای جلوگیری از حضور زنان در اجتماع ایجاد کرده‌ اما موفق نشده‌اند. اکنون که طالبان در طرح جدید خود قدم‌های مقدماتی را برای اجباری کردن نوع پوشش برقع برداشته‌اند، قصد دارند از اساس زنان را از برابر خود حذف کنند زیرا خانم‌ها با پوشش زیر می‌توانند به فعالیت در اجتماع ادامه دهند اما با اجباری شدن برقع، بانوان فعال به خاطر دست‌وپاگیر بودن این نوع پوشش، خانه‌نشین شده و برای همیشه از فعالیت‌های علمی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی محروم می‌شوند و این اتفاق، هدف نهایی طالبان است. به نظر شما آیا طالبان به حذف زنان از جامعه افغانستان موفق خواهند شد؟
مرادی یکشنبه ۱۴۰۱/۲/۱۸

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟