چالش گندم در پاکستان درحال تبدیل شدن به یک بحران تمام عیار

  • انتشار: ۲۰ ثور ۱۴۰۱
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 130377

کشور پاکستان با جمعیت ۲۲۰ میلیون نفری تا قبل از سال ۲۰۱۹ اقدام به صادرات گندم مازاد تولید خود می‌کرد اما این روند در سراشیبی تند کاهش قرار گرفت تا جایی که دولتمردان این کشور برای تامین مصرف داخلی گندم مجبور به واردات آن از بیرون شدند.

از آخرین برنامه‌های دولت پاکستان خرید ۳ میلیون تن گندم از روسیه با ۳۰ درصد زیرقیمت بود که این معامله با بحران سیاسی در پاکستان و فشار واشنگتن بر اسلام‌آباد مبنی بر کاهش روابط با مسکو تحت تاثیر قرار گرفت.

پاکستان همچنین یکی از وارد کنندگان گندم از اوکراین به حساب می‌آید که البته تداوم جنگ در اوکراین نگرانی‌هایی را در اسلام‌آباد در خصوص تبعات منفی آن بر آینده امنیت غذایی پاکستان به وجود آورده است.

کمبود گندم با نرخ دولتی و افزایش سرسام آور نرخ این محصول در بازارهای آزاد بار دیگر به یک بحران در پاکستان تبدیل شده و رسانه‌ها نسبت به چالش مردم در ناپدید شدن آرد و متعاقب آن گرانی بیشتر غلات ابراز نگرانی می‌کنند.

اواخر جدی ۱۳۹۸ بحران کمیاب شدن گندم و شکر در کنار تورم و گرانی افسار گسیخته در پاکستان دامنگیر دولت وقت این کشور شد و همزمان اپوزیسیون عملکرد ضعیف دولت را دلیل اصلی این ماجرا دانست.

احتکار بی‌سابقه گندم، آرد و شکر در سال گذشته و کمیاب شدن آن، نرخ این محصولات را در پاکستان طی یکسال و نیم گذشته برای چندین مرتبه افزایش داد.

با روی کار آمدن دولت فعلی پاکستان به نخست وزیری «محمد شهباز شریف» بحران گندم و شکر همچنان در این کشور بیداد می‌کند تا جایی نخست وزیر دیروز (دوشنبه) طی دستوری برای مقابله با احتکار و تامین نیاز داخلی، صادرات شکر از پاکستان را تا اطلاع ثانوی ممنوع کرد.

پاکستان جز کشورهای بزرگ تولیدات کشاورزی محسوب می‌شود و تا دهه‌های قبل برنج، پنبه، گندم و محصولات تولیدی از نی شکر را به کشورهای مختلف صادر می‌کرد اما به عقیده کارشناسان این کشور، طی چند سال اخیر به دلیل سوء مدیریت و سیاستگذاری غیرموثر، پاکستان با بحران بی‌سابقه گندم مواجه شد.

روزنامه «جنگ» در این خصوص نوشت: در سال جاری نیز عدم دستیابی آسان به کود مورد نیاز باعث شده تا تولید داخلی گندم به آن میزانی که هدف گذاری شده بود، نرسد.

در عین حال دولت فعلی پاکستان امیدوار است که میزان گندم تولیدی در سال جاری ۲۶. ۱۷۳ میلیون تن برسد هر چند مسائلی همچون کمبود کود، آب و کاهش در کشت گندم نیز می‌تواند سطح تولید آن را تحت تاثیر قرار دهد.

روزنامه جنگ پاکستان نوشت: کارشناسان داخلی اقدام فوری دولت برای تجدید نظر در سیاست مرتبط با حوزه کشاورزی را مطالبه کرده و هشدار داده‌اند که در صورت پیروی از سیاست جامع و گام‌های اضطراری، بحران گندم برای سال‌های آینده در کنار چالش کم آبی می‌تواند زندگی مردم را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

دولت پاکستان در حال اجرای برنامه‌ای جدید برای حمایت از تولیدکنندگان گندم با برخورد قاطعانه با محتکران، گران فروشان در شهرهای مختلف، اعمال نرخ‌های تعاونی برای خریداران و اطمینان از خرید به موقع گندم از سوی عرضه کنندگان حکومتی است.

این در حالی است که منابع دولتی در پاکستان اعلام کردند: غلبه بر بحران گندم به زودی شدنی نیست و کشور باید خود را برای واردات بیش از ۴ میلیون تن گندم از خارج آماده کند. میزان مصرف ناخالص گندم در پاکستان ۳۰. ۷۰ میلیون تن پیش بینی شده است.

طی ماه‌های اخیر بحران گندم و افزایش بی‌سابقه قیمت آرد باعث تشدید مشکلات عدیده برای مردم پاکستان شده و به گفته آنان همزمان با تورم و تداوم گرانی کالاهای اساسی در کشور، گرانی قیمت آرد نیز به نگرانی‌های مردم اضافه شده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟