چالش‌های سختی که همسایگان با آن گرفتار خواهند شد

  • انتشار: ۲۹ میزان ۱۴۰۰
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 122912
افغانستان

روسیه، ایران و چین در مسائل افغانستان در پیچ خطرناکی سوق داده شده اند. این کشورها با حمایت از طالبان که فکر میکردند، نیروی مخالف داعش هست، در حقیقت در دامی که غربیان و عربها برای این کشورها گسترده بودند، با پای خود افتاده اند.
حال باید تا سالها بر چالش سختی که از سوی هراس افگنانی مانند داعش و نیروهای حزب اسلامی ترکستان و چیچن و ازبکی و تاجیکی و ریگی دست و پنجه نرم کنند. در حقیقت این کشورها خود تروریسم پرورده غرب را در بیخ گوش خود جای دادند و حال ناچارند برای جلوگیری آنها در درون مرزهایشان هزینه کنند. چیزی که غرب به دنبال آن بود.
ایالات متحده آمریکا ۲۰ سال هزینه جنگ با تروریستهایی که خود پرورده بود، را می پرداخت و کشورهای چین، روسیه و ایران با سیاستهای مرموزانه ای هزینه های آمریکا را بالاتر می برد تا اقتصاد آن کشور در رقابت با چین زمینگیر شود. آمریکا متوجه شد که با این سیاست بعد از چند سال دیگر باید لاش خود را از جهان جمع کنند و دنیا را به رقبایشان واگذارند. لذا دست به کارشد و با دست پرورده های خود توافقی امضا کرد، که در افغانستان قدرت را به آنها هدیه کند، اما در مقابل باید آنها زمینه را برای انتقال داعش در قالب نیروهای طالبان و با پرچم سفید در این کشور مهیا کنند و پلی باشند برای عبور داعش به نوار مرزیهای این کشورها. اما ظاهر این توافق چیزی دیگری بود که همان دامی بود که آمریکا و متحدین منطقه ای اش برای رقبای روس، چین و ایران تدارک دیده بودند. یعنی به ظاهر طالبان با داعش اعلام جنگ نمایند، ولی در عمل سکوی پرش داعش به خاک این کشورها باشد.
امروز داعش سراسر این خاک را درنوردیده و خود پوتین اخیراً گفت که تنها در شمال کشور ۲۰۰۰ داعشی جابجا شده اند. در غرب کشور نیز داعشی زیادی لانه گزیده و در شمال غرب نیز زیاد جابجا شده و اویغورهای زیادی به سمت مشرقی و گردنه واخان سوق داده شده اند. حال مرزهای این کشورها در تهدید مستقیم داعش قرار دارد.

احمدی رشاد

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟