پیش بینی سقوط کابل در اسناد محرمانه دولتی آمریکا/ پیام‌های هشداری که بایدن متوجه نشد

  • انتشار: ۳۱ اسد ۱۴۰۰
  • سرویس: بین المللسیاست
  • شناسه مطلب: 119227

خبرنگار شبکه سی ان ان در پنتاگون با اشاره به وجود برخی اسناد محرمانه درباره سقوط دولت افغانستان گفت: هشدار‌هایی در رابطه با این موضوع در اسناد محرمانه دولتی وجود داشت، اما زمان آن مشخص نبود.

به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان، اورن لیبرمن خبرنگار این شبکه در وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) با اشاره به تحولات اخیر افغانستان به برخی اسناد محرمانه اشاره کرد و گفت: بحث‌ها درباره علل سقوط سریع کابل و تسلط طالبان همچنان ادامه دارد، اما در این بین، اسناد محرمانه دیپلماتیکی وجود دارد که منتشر شده است.

وی با بیان اینکه درباره احتمال وقوع فاجعه در افغانستان در این اسناد محرمانه هشدار داده شده است، گفت: با این وجود و هشدار‌های داده شده در این اسناد، هیچ پیش بینی وجود نداشت که دولت افغانستان و ارتش کشور قرار است به سرعت سقوط کنند و قدرت را تحویل طالبان دهند و یا حتی اشاره‌ای به سقوط کابل آن هم به این اندازه سریع اشاره‌ای نشده بود.

اورن لیبرمن با اشاره به هشدار چندین دیپلمات آمریکایی حاضر در کابل درباره خروج آمریکا از افغانستان افزود: این دیپلمات‌ها درباره خروج سریع آمریکا از افغانستان هشدار داده بودند و معتقد بودند که این امر کمک چندانی به اوضاع افغانستان نخواهد کرد و حتی این امکان وجود دارد که دولت افغانستان بسیار سریع‌تر از آن چیزی که ممکن است، سقوط کند.

خبرنگار شبکه سی ان ان در وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)، ادامه داد: البته در این پیام‌های هشدار که مطرح شد، اعلام نشده بود که این اتفاقات هولناک در عرض چند ماه یا چند سال پیش خواهد آمد، اما به این موضوع پرداخته شده بود که امکان دارد دولت افغانستان در مدت چند هفته سقوط کند.

وی افزود: هشدار‌های مطرح شده به این موضوع اشاره داشتند که خروج نیرو‌های نظامی آمریکایی از افغانستان تا سی و یکم اوت، سبب می‌شود تا این روند شتاب بیشتری بگیرد و می‌توان گفت در حال حاضر با وضعیتی که این روز‌ها در فرودگاه بین المللی کابل حاکم است و آن را مشاهده می‌کنیم، می‌تواند به روشنی این نکته را در ذهن تداعی کند.

از سوی دیگر نیز، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در اظهارات خود به برخی پیام‌های محرمانه اشاره کرد و گفت: پیام‌های متعددی در این زمینه منتقل شده بود.

وی با اشاره با این پیام‌های هشدار ادامه داد: با وجود پیام‌های هشدار این امکان وجود نداشت تا زمان سقوط دولت و ورود طالبان به کابل را پیش بینی کنیم و یا حتی مشخص نبود که تحولات افغانستان قرار است با چه سرعتی پیش رود.

منبع: yjc

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟